Monday, April 29, 2013

Buku Baru 'AJAR ANAK BACA AWAL'



Alhamdulillah Allah telah mempermudahkan untuk kami menerbitkan buku AJAR ANAK BACA AWAL yang memuatkan tips yang saya banyak share dalam blog ini. So if pembaca budiman suka what i've shared here, please get a copy of this book. Saya dan suami akan berada di Pesta Buku Antarabangsa di PWTC pada 1 & 2 Mei 2013.
 
TQ so much to all my readers especially my blog followers for your support. Terima kasih kerana memberi komen-komen dan bertanya soalan. All of you have inspired me to share what little knowledge I know. May Almighty Allah guide us in everything we do.

Friday, April 26, 2013

Baby Saya Suka Buku (2)

Ideas macamane nak bagi baby minat buku.

3.  Aktiviti 'The Name Game' 
     Jadikan menamakan benda-benda di sekeliling baby anda sebagai satu permainan rutin. Aktiviti ini    merupakan langkah awal untuk anak mengenal dunia.
 a. Mulakan dengan memperkenalkan baby namanya sendiri.
     Ibu/Bapa:    Nama adik ape?
                       (Tepuk tangan baby di dadanya.)
                       Amir. Nama adik Amir.  

Anda melatih anak anda 'verbal imitation'.

Amalkan aktiviti ini sehingga baby dapat menyebut namanya sendiri. Bila baby dah pandai sebut namanya, mungkin pelat-pelat sikit, anda boleh kembangkan aktiviti dengan berkata, "Ape? Nama adik, Amok?(Or any funny names. Jangan lupa buat funny face jugak.) Tentu sekali baby akan ketawa berdekah-dekah!
Anda juga boleh menggunakan bahasa Inggeris.
Mum/Dad:  What's your name?
                    Amir. I'm Amir. (Verbal imitation)

Once your baby knows his name, you can have fun with it.
"What did you say your name is? Amok?"

 b. Namakan orang-orang dan benda-benda yang hampir dengan baby anda.
     Ini Umi.                                      This is Umi.
     Ini Atuk.                                      This is Atuk.
     Ini buku Amir.                             This is Amir's book.
     Ini kereta umi.                              This is Umi's car.

Bersambung....

Tuesday, April 23, 2013

Baby Saya Suka Buku (1)

Kali ni nak kongsi ideas macamane nak bagi baby minat buku .


1. Nyanyi lagu fonik( hehe ape lagi!):
    Make eye contact dengan baby and begin singing the phonics song - Abu Ada Ayam dan/atau Cory Cat.
    You can sing this song slowly or you can sing it fast. You can also change your voice  and sing it          with a high peeping voice, macam burung, or with a deep voice like a bear! This way suara tak sedap pun ok. Baby sure tak complain!

2.  Funny sounds & words:
     Ibubapa sekarang dah sedar membaca buku kepada anak adalah sangat penting. Rutin membaca
     buku dengan anak akan secara tak langsung memberitahu anak kita membaca tu penting. Rutin sebegini juga memberi peluang untuk ibubapa berkongsi pengetuahuan dan idea dengan anak
     daripada kecil lagi.
     Pilih buku cerita yang menarik untuk dibaca kepada baby anda. Gunakan pelbagai intonasi dan nada   suara untuk menarik perhatian anak anda kepada perkataan-perkataan tertentu ketika membaca. Saya akan sebut sesetengah perkataan dengan gaya yang lucu atau saya akan sebut dengan KUAT atau perlahan. Saya akan sebut dengan membuat bermacam-macam ekspresi muka. Kekadang saya akan baca ayat-ayat tertentu dengan sing-song voice. Baby suka sangat!

(Bersambung)





Sunday, April 21, 2013

Bunyi Dalam Bahasa Melayu

Minggu lepas tergerak hati nak semak sekali lagi perkataan 'xylophone' dalam bahasa Melayu. Dolu-dolu dalam Kamus Dewan, 'xylophone' dalam bahasa Melayu adalah zilofon. Begitu juga dalam Kamus Inggeris-Melayu Dewan(1992). Tetapi dalam Kamus Dewan edisi terkini,' xylophone' dalam bahasa Melayu adalah XILOFON.

Kita semua kena faham bukan saje bahasa Melayu ada penambahan. Bahasa Inggeris pun gitu jugak. Dulu dalam Oxford dictionary tak ada perkataan 'phonics', yang dikira singkatan daripada 'phonetics'. Sekarang dah ada.

So untuk kita yang mengajar kanak-kanak membaca dengan kaedah foniks, tak perlu risau lebih-lebih. Mudah aje, apabila anak tamat Buku 8, perkenalkan 'ejaan alternatif'(spelling alternative) bagi bunyi /z/. Dalam Buku 5 Bacalah Anakku, kanak-kanak telah mempelajari bunyi /z/ diwakili oleh simbol 'z'. Sekarang beritahu mereka bunyi /z/ boleh juga diwakili oleh simbol 'x'(tunjukkan kad bunyi; jangan sebutkan nama huruf 'x', 'eks'.)

Langkah Mengajar Ejaan Alternatif bagi bunyi /z/:
1.  Guru tunjukkan kad bunyi 'z'.
      Guru(G):      Apakah  bunyi ini?
      Pelajar(P):    /z/                             - pelajar dapat menjawab kerana sudah diajar dalam Buku 5.

2.  Guru memberitahu( dalam bahasa yang mudah) mengenai ejaan alternatif.
     G:        Kadang-kadang satu bunyi ada lebih daripada satu simbol.
                 (Tunjukkan kad 'x')
                 Ini /z/ juga.
                 Sebut /z/ 3 kali.
    P:          /z....z...z/
    G:          Bunyi apa ni?(tunjuk kad 'x')
    P:           /z/
                 Guru tunjukkan kedua-dua kad, satu persatu.
    G:         Ini /z/(kad 'z'). Ini pun /z/(kad 'x').

3. Guru memperkenalkan perkataan yang mengandungi bunyi /z/ yang diwakili oleh 'z' dan 'x'.
Galakkan pelajar membaca perkataan-perkataan tersebut dengan menggabung bunyi.
Senarai perkataan:
Z - zip, zirafah, beza, zat, zam-zam, zuriat, zoo, mozek, Razak, Zaki, Zuraida, Zainab
X - xilofon, xilem, xenon (kesemua perkataan ini adalah perkataan pinjaman daripada bahasa Inggeris.

Jom kita review bunyi-bunyi paling kecil dalam bahasa Melayu. Edisi terkini.


Monday, April 15, 2013

Ggg..gagap, gagaga... Gagap

Selalunya bila anak gagap kita ibubapa risaukan. Ada juga orang kata "Relaks je la... benda biasa budak kecik gagap. Nanti besar sikit, ok la tu." Most probably they are right. But there are times this advice is unfortunate.

Saya sendiri have no direct experience anak gagap. All my six, lambat lancar bercakap tapi tak gagap. So apa yang saya nak share adalah sekadar daripada pembacaan & pengalaman di taska dan tadika saya.

Ibubapa, pengasuh dan guru tadika perlu jelas beberapa perkara sebelum kita melabel anak kat gagap.
1. Masalah gagap boleh jadi anak mengulang:
a. bunyi(single speech sounds) - mmm...mata
b. Sukukata(syllables) - mamama... Mata
c. Perkataan pendek - nak...nak...nak.... susu

2. Gagap secara umum mungkin disebabkan oleh:
a. Faktor keturunan. Ada family member terdekat yang gagap.
b. Suasana stress - dapat adik, baru start sekolah, pengasuh/guru garang.
c. Lelaki - lebih banyak boys gagap berbanding kan dengan girls.

2. Perbezaan 'ketidaklancaran pertuturan'(speech dysfluency) yang normal dengan 'gagap sebenar'(real stuttering').
Ketidaklancaran pertuturan adalah normal bagi kanak-kanak 30 bulan sehingga 5 tahun kerana otak  tengah 'searching' the right word , mulut ter'jam'. Selalunya ia tidak berpanjangan. Sekiranya gagap berlarutan melebihi 6 bulan, ibu bapa perlu mendapat khidmat nasihat untuk intervensi awal. Ataupun sekira anak mengulang bunyi/sukukata sebanyak 4 kali atau lebih. Sebagai contoh, bbbb...baju atau babababa....baju. Lebih-lebih lagi masa anak gagap, facial expression berubah sakan! This Is considered real stuttering. Use your parental instinct to decide whether your kid is suffering from real stuttering and needs expert advice.

Wednesday, April 10, 2013

Boys VS Girls

Apa ibu bapa dan guru perlu tahu:
Daripada kajian Michael Smith & Jeffrey Wilhelm, Reading Don't Fix No Chevys, 2012.
1.  Boys mengambil masa yang lebih lama untuk belajar membaca.
2. Boys  membaca lebih sedikit daripada girls.
3. Boys tak menilai membaca sebagai satu aktiviti penting berbanding girls.
3. Boys kurang menganggap membaca sebagai aktiviti santai. Mereka membaca kerana sesuatu tujuan spesifik.
4. Boys meluangkan lebih sedikit masa untuk membaca berbanding girls.
5. Boys tidak ghairah membaca berbanding girls.
6. Menjangkau remaja lebih banyak boys mengaku diri mereka 'nonreaders' berbanding girls.
7. Boys tak berapa excited nak cerita mengenai apa yang dibaca berbanding girls.
8. Boys minat membaca bahan bacaan yang berlainan daripada girls.

SO TRUE! Kedua-dua anak lelaki saya lambat membaca berbanding anak-anak perempuan saya. They took longer to become fluent readers. Mananye tak, kena bodek habis-habis to get them to read. But don't give up on boys. Walaupun I had a hard time teaching my boys to read, one of them, Amir,  now 10 years of age, is reading 400 paged science fiction novels. Sekarang ni berlambak-lambak buku-buku menarik untuk anak-anak lelaki di kedai-kedai buku. Masa zaman my first boy, Abdul Adzim pandai membaca, awal 90an, tak banyak buku. Ingat lagi dia lancar membaca dengan komik doraemon yang dibeli datuknya. Punya kecik tulisan komik doraemon, memang tak sesuai untuk kanak-kanak 5, 6 tahun baca. Tapi masa tu tak banyak pilihan.
Ini dia sebahagian buku yang dibaca Amir.





At one point he wanted to read only Armouron series(There were not many and I could only find them in Kinokuniya). Then he moved on to Zac Power series(kat Borders banyak). Luckily ada banyak series. Now he's into Rick Riordan novels( kat Popular, MPH ada).  Dan saya juga make a point to always  remind Amir that Allah is The Greatest, The Most Powerful. I've been doing this ever since he started watching the so many superheroes on tv! Now if I remind him he would say "I know Ma, Allah's the Most Powerful. Don't worry.":)

Monday, April 8, 2013

Say It Right - Readeasy Phonics Book 2

Alhamdulillah dapat buat video untuk Readeasy Phonics Book 2. Bagi sesiapa yang baru jumpa blog dan/atau video ini, saya nak bagitau saya guna British Received Pronunciation sebab semua institusi pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia menggunakan British English samada untuk spelling maupun sebutan.  Ha aa bunyi 'a' nya lain sikit. Boleh tengok video saya 'Short Vowel Sound /a/' kalau nak practise. Tapi kalau lidah tetap juga keras, don't worry. As long as bunyi 'a' yang kita keluarkan tu tak lari jauh sangat.


New sounds in Book 2: /n/, /m/, /p/
New Words: on, mat. man, pat, mop, pot
New Look & Say words: a, the

Friday, April 5, 2013

Lambat Bercakap

Risaukan kalau anak dah berumur 3 tahun tapi tak 'pandai' bercakap? Macamana nak ajar membaca kalau bercakap pun slow.

Apa kita boleh buat ye?

DON'T PANIC,  kita cek dulu. Kekadang kita parents kata anak tak pandai bercakap sedangkan perkembangan bahasanya actually quite normal. But it's good to worry because kalau ada masalah kita boleh lakukan intervensi awal.

Selalunya kanak-kanak akan mula bercakap dengan banyak apabila menjangkau 2 tahun. 0 - 18 bulan merupakan tahap 'menerima bahasa' (receptive language). Bermula 18 bulan anak akan 'meluahkan' bahasa (expressive language).

Jom kita cek batu penanda(milestones) perkembangan bahasa.

1. Kosa kata(vocabulary) kanak-kanak 2 tahun lebih kurang 50 - 100 perkataan. Apabila menjangkau
3 tahun, kosa kata mereka seolah-olah 'meletup'. Your child's vocabulary will inrease a lot; to too many to count.

2. Kanak-kanak 2 -3 tahun boleh menamakan benda-benda yang biasa dilihat dan menamakan gambar-gambar objek. Mereka boleh juga  menamakan anggota badan. Mereka mula mengenali warna-warna asas. Mereka menggunakan ayat pendek ( 2-3 perkataan) untuk komunikasi.

3. Kanak-kanak 2 - 3 tahun bertutur menggunakan ayat pendek (2 - 4perkataan dalam 1 ayat).

4. Kanak-kanak 2 -3 tahun boleh memahami arahan mudah. They should be able to follow two-step commands; "Tolong ambilkan buku dan bagi mama."

Sekiranya kita dapati anak kita tidak dapat memahami arahan mudah, elok juga kita bawanya berjumpa doktor. Mintak doktor cek telinga. Takut-takut ada hearing problem ataupun ada ear infection.

5. Cek juga sekiranya anak kita bercakap dengan nada suara yang 'pelik' seperti serak, sengau atau kecil/halus. Kekadang kita parents tak perasaan anak ada masalah lidah pendek atau ada kecacatan di lelangit mulut( oral impairments). Teringat kisah anak doktor pakar kanak-kanak semasa belajar di tadika kami, gurunya notis dia ada problem sebut some sounds bila belajar membaca. So the teacher told the parents(both are doctors). To cut the story short they found out he had a short frenulum(lidah pendek). Masalah lidah pendek ini membatas pergerakan lidah. Alhamdulillah, after surgery he no longer had speech problems.

6. Cek persekitaran. Siapakah yang bersama anak kita most of the time daripada umur anak 0-3 tahun. Sekiranya penjaga anak kita(termasuk juga parents) tak banyak bercakap, maka tak peliklah anak lambat bercakap. Ada juga kemungkinan penjaga terlampau garang. Jadi perkembangan bahasa dan juga emosi anak akan terganggu. Ada juga parents atau penjaga yang suka tolong cakap bagi pihak kanak-kanak! Tak bagi peluang langsung anak nak meluahkan kehendak.
So if hantar kat orang jaga anak, buatlah spot check.

Ada beberapa perkara yang kita perlu tahu mengenai lambat bercakap(speech delay):

1.  Boys: Perkembangan bahasa boys lebih lambat daripada girls. Ada kajian yang mengatakan pada umur 16 bulan, boys menggunakan lebih kurang 30 perkataan manakala girls 50 perkataan.

2. Preemies: Bayi yang lahir tak cukup bulan agak lambat sikit bukan saja dalam perkembangan bahasa tetapi perkembangan lain juga.

3. Kembar: Menurut Speech Pathologists, 50% daripada kanak-kanak kembar mengalami speech delay.

4. Sakit telinga: Kanak-kanak yang seringkali mengalami jangkitan telinga semasa kecil (0-12 bulan), mungkin lambat bercakap kerana proses penerimaan bahasa, pada tahun pertama, terganggu.

5. Faktor keturunan: Sekiranya ada mak ayah atau datuk nenek(atau close family member) yang lambat bercakap, then possibility besar, anak akan lambat bercakap juga.

6. Dwi-Bahasa: Kanak-kanak yang membesar dengan 2 bahasa juga berkemungkinan lambat bercakap.
However by 5 years old the child is proficient in both languages.

Kesimpulannya:  Perkembangan pertuturan dan bahasa sebenarnya dipengaruhi NATURE dan NURTURE. If there are no medical issues, late talkers akan catch up dengan sendiri by 2 - 2 1/2 tahun.  Menjangkau 4 tahun, bahasa anak anda sepatutnya boleh difahami oleh semua orang. Sekiranya by 4years masih slow bercakap, it's good kalau parents buat temujanji dengan doktor. Early intervention can provide the help a child needs.



Wednesday, April 3, 2013

Modelling Good Pronunciation

Saya seronok tengok ibubapa ambil inisiatif mengajar anak sendiri membaca. Bagi ibubapa yang nak anak membaca awal, memang merekalah orang yang terbaik untuk mengajar di rumah. Ibubapa dapat mengajar secara santai, with no pressures at all. 

Banyak juga ibubapa upload video mereka mengajar anak membaca di youtube. Syabas & tahniah! Dan terima kasih bagi mereka yang menggunakan product saya, Readeasy Phonics & Bacalah Anakku. 

I'm always excited when I see 4,5, 6 year olds reading in English(especially yg guna Readeasyla...). Cuma kekadang rase macam pronunciation mereka bole dibaiki. How ye? Hehe baiki pronunciation cikgu yang mengajarnya dulu. If parents yang mengajar, maka parents pun kena guna good pronunciation. 

So the least I can do to express my thanks to those who are using my products is to come out with this video SAY IT RIGHT - Readeasy Phonics Book 1.



Saya harap video ini sikit sebanyak akan membantu sesiapa yang mengajar anak kecil membaca dalam B.Inggeris. Tip penting: apabila sedang mengajar membaca adalah penting untuk ibubapa dan guru mengulang sebut perkataan, frasa atau ayat yang dibaca oleh anak. That way they can hear the correct pronunciation and intonation used when reading. InsyaAllah I'll be coming up with more videos. 

Monday, April 1, 2013

Stres anak tak duduk diam!

Baik ibu bapa mau pun guru, semua akan stres bila anak tak duduk diam.... sepanjang masa. Kalau kita cikgu, susahnya nak mengajar bila murid-murid macam ni. Tak capailah objektif pengajaran hari tu! Mak ayah pulak... malunya anak melompat-lompat atas sofa dan berlari-lari bila dibawa berjalan ke rumah kawan!

Sering kali juga kita dengar ibu bapa berkata:
"Jangan disekat perkembangan anak. Biar aje, dia tengok explore, tengah belajar."
"Budak cerdik memang gitu, tak boleh duk diam."

Memang betul. Tapi kalau sepanjang masa tak boleh duduk diam, memang susahlah nak belajar, especially belajar membaca.  Di peringkat tadika sekali pun, kanak-kanak perlu belajar diam for at least 3 - 5 minutes. Apabila masuk sekolah rendah pula, mereka harus belajar diam untuk jangka masa yang lebih lama.

Apa nak buat ye?

Kita boleh latih mereka untuk belajar duduk diam.

LATIHAN UNTUK DUDUK DIAM:

1.  Minta anak baring dan duduk diam(not moving at all)  sambil anda bilang sampai 10( bilang s l o w l y ).

2. Apabila anak bergerak, beritahu dia dapat duduk diam sampai bilangan berapa. Kemudian galakkan dia untuk cuba lagi untuk dapatkan bilangan yang lebih tinggi.

3. Lebih menyeronokkan sekiranya ibu atau bapa bergilir melakukan aktiviti ini dengan anak. Beri peluang anak melihat orang lain duduk diam.

4. Anda juga boleh tukar aktiviti daripada baring kepada duduk atau buat funny pose.

Aktiviti-aktiviti ini akan membantu perkembangan kawalan-kendiri(self-control) anak anda.
Teaching a child to be still will take TIME, CONSISTENCY and SERIOUSNESS.