Wednesday, October 30, 2013

Anak Anda Keliru 'b' - 'd'? (4)


(Sambungan)

Tip 8: 
Thumbs up!

Thumbs up menggunakan tangan kiri mewakili bunyi  /b/.
Thumbs up menggunakan tangan kanan mewakili bunyi  /d/.

Galakkan anak tekap (trace) bentuk huruf 'b' dan 'd' mengikut cara huruf itu ditulis. Sebut bunyi setiap kali selesai menekap.

 Mula dari atas ibu jari untuk menekap huruf 'b'.

 Mula dari hujung jari telunjuk untuk menekap huruf 'd'.




Anak Anda Keliru 'b' - 'd'? (2)

(Sambungan)

Tip 4:  
Huruf Magika.
Menulis huruf 'b' di atas angin dengan pergerakan lengan. Kemudian sebut bunyi /b/.
Begitu juga untuk huruf 'd'. 
Pastikan anak menggerakkan lengan mengikut arah sebagaimana huruf itu sepatutnya ditulis.
Aktiviti ini akan membina ingatan otot (muscle memory) anak anda.

Dapatkan Poster Carta Bunyi untuk merujuk cara huruf ditulis.



Tip 5:
Huruf Bergambar.
Sekiranya anak anda visual learner (Geng Mata), kaitkan bentuk huruf 'b' dan 'd' dengan bentuk objek yang bersesuaian.


Gambar siput di dalam huruf 'b' akan membantu anak mengingat 'b' dengan lebih baik. Sementara gambar bola dan bat baseball membantunya mengingat huruf 'd' dengan lebih mudah.

(Bersambung)

Monday, October 28, 2013

Anak anda keliru 'b' - 'd'?

Tips pelbagai deria (multi sensory) untuk membantu anak yang keliru di antara 'b' dan 'd':

TIP 1: menyentuh huruf-huruf berpasir 'b' dan 'd' sebagaimana huruf-huruf itu ditulis. Sebut bunyi.
Anda boleh menggunakan kertas pasir atau span periuk untuk membuat huruf. Tampalkan huruf pada kadbod keras. 

 

Langkah tambahan bagi kanak-kanak auditory ( yang cenderung menggunakan telinga untuk belajar):
Latih mereka 'mencerita' cara huruf tersebut ditulis ( sambil menyentuh huruf ).
Untuk huruf 'b', mula dari atas,turun ke bawah dan buat pusingan ke kanan, /b/.
Untuk huruf 'd', buat pusingan ke kiri, naik ke atas dan turun ke bawah, /d/. 

TIP 2: latih anak menyebut bunyi 'b' di hadapan cermin. 
Tutup mulut kemas-kemas membentuk garisan lurus. Galak anak menyentuh bibirnya dengan jari. Kemudian sebut bunyi.

Berhadapan dengan cermin, latih anak menyebut bunyi 'd'. Letak lidah di lelangit keras dengan mulut terbuka. Galak anak menyentuh bibir dengan jari (buat bulatan). Kemudian sebut bunyi.

TIP 3:  Latihan diskriminasi huruf.
Buat beberapa keping kad seperti contoh di bawah. Minta anak sebut bunyi secepat mungkin. Guru atau ibu catat masa dan kesilapan anak. Ulangi aktiviti setiap hari secara berkala.

KAD 1
Sebut bunyinya.
b b b b d d b d d d b
d b b d d d b d b b b
d d b d b b b d d b d
b b b d b d b b d d b                       Masa:                  Bilangan kesilapan:

Kad 2
Sebut bunyinya.
d d b b b d b d d b b
b b b d b d b b d d b
d b b d b b b d d b d
b b b b d d b d d d b                       Masa:                  Bilangan kesilapan:

Kesemua tips di atas sesuai untuk kanak-kanak disleksik juga.

( Bersambung )

Saturday, October 26, 2013

Kursus Asas Bacalah Anakku & Readeasy Putrajaya 26 Okt 2013


Seramai 99 peserta menghadiri kursus asas hari ini. Mereka kebanyakannya terdiri daripada para guru besar, penyelia dan guru-guru taska dan tadika swasta serta ibu bapa yang prihatin. Kursus asas di Putrajaya ini, sekali lagi dianjur oleh Readnetwork dengan usahasama Cendikiawan Educare. 

 



Kami berkongsi info mengenai:
1. Kaedah Fonik Gabung Bunyi, kaedah terbaik, bebas stress,  untuk mengajar anak membaca. BM dan BI.
(Hari ni ada yang stress sebab harga gula NAIK).

2. Bunyi-bunyi (speech sounds) di dalam bahasa pertuturan Melayu Baku dan British English - latihan praktikal.
Fakta penting - tunjuk kedudukan mulut (mouthposition) bagi setiap bunyi sebelum bunyi dikeluarkan.
Sebagai contoh nganga mulut untuk bunyi /a/, tutup mulut rapat-rapat untuk bunyi /b/.

3. Teknik asas gabung bunyi (blending) untuk melatih kanak-kanak membaca dengan mudah. 
Fakta penting - buat aktiviti gabung bunyi secara lisan sebelum menunjukkan gabung bunyi menggunakan kad-kad.

Kami berharap dengan perkongsian asas ini guru-guru dan ibu bapa dapat mula mengajar anak-anak membaca kedua bahasa dengan lebih baik. Untuk mendapat lebih banyak info dan latihan praktikal menggunakan Kaedah Fonik Gabung Bunyi, sertailah kursus intensif (satu hari untuk Bacalah Anakku, satu hari untuk Readeasy) di seluruh Malaysia.

Sila hubungi Readnetwork 03-41435440 untuk mendaftar ke kursus yang terdekat.
9 November Kursus Asas Bacalah Anakku dan Readeasy di Senawang, Negeri Sembilan.
16 November, di Shah Alam.

Tuesday, October 22, 2013

Bantu Anak Di Rumah Mengeja dan Menulis (2)

2. Anak lelaki saya suka main dengan magnet.
Anak lelaki saya kalau dapat magnet boleh duduk diam lama. Jadi saya eksploit minatnya untuk membaca perkataan-perkataan. Saya menggunakan senarai perkataan di dalam Readeasy Book 3. Rujuk muka surat terakhir buku untuk dapatkan senarai perkataan. Saya menulis perkataan yang sama di bahagian depan dan belakang setiap kad.





















Galakkan anak anda menggunakan magnet untuk memilih kad perkataan untuk dibaca.

Ibu bapa / guru: What word did u get?

Anak: Sam.

Ibu bapa / guru: Great job! Let's spell 'sam' together.

Anak & Ibu bapa / guru: /s - a - m/, sam.

(Jangan lupa sebut bunyi sahaja.)

Ibu bapa / guru: Let's spell 'sam' again. This time let's clap as we spell.

Anak dan Ibu bapa / guru mengeja perkataan sambil menepuk tangan . Satu tepukan untuk satu bunyi.

Sekira anak sudah selesa mengeja, anda boleh menggalakkannya mengeja sendiri.

Ibu bapa / guru: Now why don't you spell 'sam' again on your own?

Anak: /s - a - m/, sam.

Ibu bapa / guru: Alhamdulillah! Clever boy!


Apabila kita mengajar anak kecil membaca, adalah sangat penting untuk kita memudahkan aktiviti pembelajaran. 

 Di dalam aktiviti di atas saya memudahkan dengan menggalakkan anak:
1. Membaca perkataan dahulu.
2. Kemudian mengeja perkataan bersama saya.
3. Akhir sekali saya menggalak anak mengeja perkataan dengan sendiri.

Selamat mencuba!




Thursday, October 17, 2013

Robo Spell : Bantu anak di rumah mengeja dan menulis (1)

Apabila saya berjumpa dengan ibu bapa banyak juga yang mengeluh pasal susahnya mengajar anak lelaki membaca. Apatah lagi menulis dan mengeja. Penyelesaiannya tak rumit. Jom kita eksploit minat anak lelaki kita untuk aktiviti menulis dan mengeja ini.
1. Anak lelaki saya minat robot. 

Aktiviti gabung bunyi (blending game).

Untuk perkataan bahasa Melayu.
Bergilir jadi robot dengan anak anda.
Mama Robot: Jom kita main robot-robot. Mama dulu jadi robot. Mama sebut bunyi dan Amir cuba teka perkataannya.

( Ibu menyebut bunyi satu persatu menggunakan suara gaya robot)

Mama Robot: Ma-ma se-but bu-nyi. A-mir te-ka per-ka-ta-an-nya ya.
Amir / anak: o-k ma-ma.
Mama Robot: /d -a - d - a/        ( Sebut bunyi sahaja bukan nama huruf.)
Amir / anak: Dada!
Mama Robot: Be-tul! A-mir a-nak pan-dai. Cu-ba te-ka la-gi. / k - u - d - a /.
Amir / anak: Kuda!

Teruskan permainan. Anda bole merujuk kepada buku  Bacalah Anakku untuk pilihan perkataan berdasarkan tahap pembacaan anak anda. Beri peluang anak anda menjadi robot. Galakkan dia menyebut bunyi dan anda meneka perkataan.

For English words:
Robo Mum: I am a Ro-bo Mum. I will say the sounds and you guess the word.
                    / r -e - d /

Amir /child: Red!
Robo Mum:Yes! You are right! Now li-sten a-gain. 
                   / g - e - t /

Amir / child: Get!
Robo Mum: You are right a-gain! Cle-ver boy!

Continue playing the game until your child is comfortable enough to take turns to become the robot. If he is not willing just go on playing with you as the robot. 


Saya akan juga buat aksi robot semasa menyebut bunyi. Sesekali jadi robot seronok juga.  Everything slows down!

Cadangan aktiviti susulan: Menulis perkataan-perkataan yang disebut semasa aktiviti tadi.

( Bersambung )


Friday, October 11, 2013

Macamana Saya Pandai Speaking (3)

Saya masih ingat sehingga sekarang, semasa saya di Tingkatan 4 (1979), saya suka membelek-belek dan membaca dictionary.

 Dulu-dulu mana ada gadgets. Program tv pun tak banyak yang menarik  (Hawaii Five O aje yang best!). Maka jadilah kamus BFF saya ( kebetulan saya anak kedua daripada dua adik-beradik. And the only girl in the family). Di rumah saya ada beberapa buah kamus bahasa Inggeris. My favourite was The Oxford Dictionary. Pada suatu hari, saya terjumpa page ini:

(Please excuse the spots. Memang dictionary ni very well-used. Rasa bukan sebab kena kicap.)

Saya belajar sendiri ( masa ni Form 4) macamana nak guna panduan tersebut. Rasa syok sangat bila berjaya 'crack the code'. Menjadi hobi saya berlatih menyebut perkataan bahasa Inggeris dengan betul. Arwah ayahanda, Dato' Hj Nik Nawi Salleh, merupakan tempat rujukan saya. Di antara soalan yang dia pernah tanya saya adalah " How do your pronounce  the word 'flour'?"
Tahukah anda?

Saya kira inilah pengalaman pertama saya dengan FONIK. Patutlah sekarang saya bercinta habis dengan fonik! Tak hairanlah saya mula 'sensitif' dengan English pronunciation.... sehingga ke hari ini.

Apa yang best bila pronunciation kita bagus, orang enjoy dengar kita read out loud.  Kitakan nak baca buku cerita out loud kat anak kita atau anak murid tadika kita. Apabila kita speaking pula, bunyi BEST sangat. Orang lain tak puas dengar kita speaking.

KESIMPULAN:
Ilmu fonik (speech sounds) dalam bahasa Inggeris akan membantu kita membaca dan berkomunikasi dalam bahasa Inggeirs dengan baik.

Kalau berminat untuk mengikut kursus saya boleh hubungi Readnetwork 03-41435440 atau lawati www.readnetwork.com untuk info kursus terkini.


Suka-Suka Fonik #6 / Fun Phonics #6

Let's Go Shopping
Hujung minggu ini tentu ada ibu bapa yang akan bawa anak shopping keperluan rumah. Untuk anak-anak yang baru pandai membaca, jadikan menulis senarai shopping sebagai aktiviti yang menarik.
Sekiranya ibu bapa tak bercadang untuk membawa anak-anak bersama, kita masih boleh main-main nak pergi shopping dengan anak-anak. 


Shopping list daripada Spoonful.com. Anda boleh download di  http://spoonful.com/printables/printable-shopping-list

Bahan: kertas atau pad nota, pen pelbagai warna
Langkah aktiviti:
1.  Bawa anak ke ruang dapur. Semak stok barangan dapur bersama anak anda. Anak-anak cukup gembira bila mak bagi peluang menyelongkar dapur!

2. Galakkan anak anda menulis senarai barang yang perlu dibeli. Bantu anak mengeja perkataan dengan betul. Aktiviti ini sangat sesuai untuk  anak-anak yang sedang belajar 'convert' bunyi kepada nama huruf. Beri peluang anak mengeja sebelum / sambil menulis. Bantu anak mengeja secara santai. Adalah normal untuk anak-anak fonik  mengeja menyebut bunyi dan juga nama huruf bercampur-campur pada peringkat transisi ini.

Sekiranya anak anda masih belum dilatih untuk convert bunyi, biarkan dia mengeja dengan menyebut bunyi sahaja.

3. Galakkan anak anda membaca kuat senarai barangan yang telah ditulis. 
Jangan lupa puji, peluk cium anak kerana usahanya yang gigih menulis tadi. 

4. Sementara tunggu untuk keluar shopping, anak anda boleh melekatkan senarai tadi di pintu peti ais.

Jangan lupa bawa senarai shopping nanti! Happy shopping everybody!

Wednesday, October 9, 2013

Catching Another Small Moment


Amir (11 1/2 years) has been SO excited about Monarch of Madness - a minecraft game which is based on an adventure map, according to him. He likes the clues written on the map. He finds them awesome (his word) and cool ( his word) because they rhyme. And also because they use BIG words and OLD words - nay, thee, bane( I had to google the meaning), null! 
So as usual I try my best to be just as excited and encouraged him to make his own rhymes.

Lo and behold he came up with this:

I'm a robber that did a crime. But now i have only a dime.
My dime fell into a drain, and that's when i complain.
I tried to find a job and i was hired by a guy named Bob!

Then Amir said it was my turn to make a rhyme. Adoi otak tengah blank masa tu.

And this is what he said to me:

My son asked me to make a rhyme. But i have nothing in mind!

Malu weh. So I came up with this:

A boy named henry likes to hurry. He does things in a flurry and got everything topsy turvy. But we like Henry because he's friendly.

Then I said :

                            A friendly ghost came to say hi. 
And Amir added : But ended up getting a goodbye! 

More from Amir: 
                    A girl named Sally that was sick went on a picnic. But sadly she had to go     to a clinic.

                   Robby the robot went for a stroll. But then he fell into a hole. 
 I added:       I had to get him out using a pole.
 
I then posted the above rhymes on my FB wall and a number of kind friends praised him. 

He was so pleased and said he felt appreciated and inspired. 
So Amir said:
      People like the rhymes I made. I hope my talent doesn't fade.

More from Amir:
A stranger looks suspicious, maybe he's doing something malicious.

Then I encouraged him to make a rhyme in BM. 
Here's one from him:
Membaca buku membagi (:0) ilmu, oh anakku!

Mama betulkan: 
Membaca buku menambah ilmu, wahai anakku!

Do have fun making rhymes and pantun with your kids! 

Tuesday, October 8, 2013

Macamana Saya Pandai Speaking (2)

1. Saya membaca BANYAK buku cerita bahasa Inggeris daripada kecil. Seingat saya bermula daripada Darjah 2 lagi. 

The Secret Seven, the Famous Five, The Five Find Outers adalah siri buku kegemaran saya semasa Darjah 2 dan 3. Apabila besar sikit saya mula suka siri Nancy Drews. Bila saya besar banyak,  ok la saya baca Mills & Boon. Tapi saya masih ulang membaca buku-buku cerita yang saya baca semasa sekolah rendah. Hehe masa form 5 masih suka baca The Five Find Outers (suka Fatty dan Mr Goon).
 
Saya masih simpan beberapa buah buku.

2. Saya bercakap SEDIKIT bahasa Inggeris di rumah. Maklumlah orang Kelantan, bahasa pertama di rumah adalah bahasa kelate. Bahasa Inggeris saya guna setiap hari tapi tak macam budak-budak Melayu KL sekarang yang cakap English melebihi Mat Salleh! Saya masih ingat semasa sekolah rendah, geng saya 1Malaysia dan kami banyak berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.

3. Saya pernah masuk tuisyen bahasa Inggeris yang gurunya daripada England untuk lebih kurang hampir setahun.

KESIMPULANNYA: Saya mendapat asas bahasa Inggeris yang baik melalui pembacaan yang banyak dan berterusan.  Saya juga menggunakan bahasa Inggeris untuk komunikasi. Saya juga berpeluang berguru dengan 'native speaker' ( guru dari England tu). Saya mudah menjawab exam questions bahasa Inggeris kerana saya banyak membaca. Saya sebenarnya tak faham apa itu adverb dan adjective semasa bersekolah.  Saya tak minat belajar grammar bahasa Inggeris pun masa sekolah dulu. Cikgu English masa zaman tu pulak asyik duk ajar English grammar aje! 
Hanya setelah saya menjadi guru sekolah menengah barulah saya faham benda-benda grammar ni.

Jadi saya cadang sekiranya kita nak anak kita pandai berbahasa Inggeris pastikan dia banyak membaca buku-buku bahasa Inggeris. Set target anak pandai membaca bahasa Inggeris selewat-lewat 6 tahun. Beri juga peluang mereka mendengar bahasa Inggeris yang baik ( NOT Manglish ye).

( Bersambung )





Macamana Saya Pandai Speaking

Saya dilahirkan dan dibesarkan di Kota  Bharu, Kelantan dari 1963-1980.

1981- 85 saya belajar di  Toronto, Canada ( High School, Grade 13). Kemudian di St Catherine's
               (Brock University,  Bacahelor of Arts in Economics) 

1985 - 87 saya di  New Jersey, USA ( tunggu suami abis belajar sambil jaga anak dan jual nasi berlauk      kat Malaysian students ). 

1987 balik ke Malaysia, Kota Bharu, Kelantan bersama suami dan 2 orang anak. Ya extra baggage. Pergi seorang balik berempat.

1988 - 89 guru di Maahad Muhammadi Perempuan (MMP), KB. Saya mengajar English, B.Melayu dan Sejarah ( Gomol belako!)

1989-90 sambung belajar di UIA, Diploma Pendidikan ( English ). Macam buat teh segera. Celup-celup jadi English teacher! Di sini first time belajar English Phonetics dengan En. Mohd Daham ( thank you, sir. May Allah bless you.)
Di sini juga first time belajar Bahasa Melayu Baku di bawah tunjuk ajar Profesor Dr Awang Sariyan. One of my BEST teachers. Terima kasih, Prof. Semoga dirahmati Allah selalu.)

1991 - sambung balik mengajar di MMP sambil tunggu posting. Kemudian dapat posting ke SMR Nipah, Bachok ( beberapa bulan sahaja). 

1991 -97 Kemudian mengajar di SMKA Naim lil Banat, KB.

1997 - meletak jawatan sebagai guru Kementerian Pendidikan ( sekarang Kementerian Pelajaran ye.)

1997 - sehingga sekarang, all out kongsi pengalaman dan teknik mengajar anak membaca menggunakan Bacalah Anakku dan Readeasy (2001).

Disember 2009 pindah KL. Dah hampir 4 tahun di KL, tapi bila cakap Bahasa Melayu KL masih berbau  Kelate! 
 
Itu dia sedikit sebanyak latar belakang saya.

Kalau nak kira orang selalu perlekeh orang Kelantan bila cakap Bahasa Inggeris. Bau budu pekat laaa. Bunyi Kelate jugak laa. Macam-macam lagi. 

Saya...? Saya makan budu. My favourite food is nasi putih, ikan goreng selar kuning and budu durian! 
Tapi bila saya kecek oghe putih... Tak bau budu ok. 
Nak tau macamana?
(Bersambung) 


Monday, October 7, 2013

Cerita Puan Zainanor.

Beberapa hari yang lepas saya menerima panggilan telefon daripada Pn Zainanor. Suka hati dan bersyukur sangat bila ada orang cerita pasal Bacalah Anakku. Berbaloi saya berhenti kerja kerana niat nak share dengan ibu bapa supaya anak-anak kita dapat membaca awal dan sekali gus mendapat ilmu yang banyak. Saya kemudian meminta Pn Zainanor emelkan ceritanya supaya menjadi inspirasi kepada ibu-ibu yang lain.

Ini ceritanya:

Assalamualaikum,

Saya mula menggunakan buku Bacalah Anakku pada tahun 1998. Pada waktu itu, harga 1 set ialah RM12.50, di Wilayah Persekutuan Labuan, untuk anak sulung saya. Saya dan suami saya, Encik Othman Mohd Tahir telah menggunakan kaedah pembelajaran Bacalah Anakku untuk 7 orang anak kami:


1.
Noor Fatinullah – Diploma in English Communication, Kolej Profesional Mara Indera Mahkota. (Current GPA-3.81, CGPA 3.27)
2.
Nur Syakina – Universiti Kuala Lumpur, Cawangan Kolej MARA Kuala Nerang, Kedah. UPSR 5A, PMR 8A, SPM 11A
3.
Nur Izati- Tingkatan 4, SBP Sains Hulu Terengganu. UPSR 4A, PMR 8A
4.
Nur Asyiqin- Tingkatan 2. SBP Sains Sultan Mahmud. UPSR 5A
5.
Nur Illya Umairah- Darjah 5 Sekolah Kebangsaan Kubang Ikan, Kuala Terengganu
6.
Muhammad Fierdaus-Darjah 4  Sekolah Kebangsaan Kubang Ikan, Kuala Terengganu
7.
Imad Dee Nejad-6 tahun

Dalam peperiksaan bulanan, pertengahan dan akhir tahun, anak-anak saya, Alhamdulillah mereka dapat keputusan yang cemerlang, sering mendapat tempat pertama.

Komen saya: A child who starts ahead, stays ahead. InsyaAllah.


Kesemua anak kami tidak pergi tadika dan hanya belajar di rumah menggunakan 100% buku Bacalah Anakku’ sebagai panduan asas awal proses pembelajaran. Selepas anak-anak habis membaca buku yang ke 9, saya melatih mereka dengan membaca buku yang berbentuk  ilmiah ringan seperti ensiklopedia bahasa Melayu. Buku ini lebih merupakan koleksi mengenai bencana alam yang sering berlaku seperti kejadian gempa bumi dan kejadian puting beliung. Kami sekeluarga suka menonton dokumentari terbitan National Geographic.


Bila memasuki sekolah Kebangsaan Tahun 1, anak-anak saya boleh menguasai membaca dengan lancar dan berkeyakinan. Kali terakhir kami berhubung dengan penulis buku Bacalah Anakku, Puan Nik Eliani pada Tahun 2000 berkaitan masalah anak ke 2 saya dalam penerimaan kaedah buku Bacalah Anakku. Alhamdulillah anak saya sudah boleh membaca dalam masa 21 hari serta dapat menguasai pembacaan yang mantap dan berkeyakinan.


Apa yang membanggakan kami pada tahun 2009, anak kedua, ketiga, keempat dan kelima yang bersekolah di sekolah rendah dan menengah, dalam kelas pertama, mendapat tempat pertama dalam peperiksaan akhir tahun. Kami akan mengesyorkan buku ‘Bacalah Anakku’ untuk anak-anak mereka sebelum memasuki tahun 1. Apabila menggunakan kaedah Bacalah Anakku, kaedah ini tidak membosankan anak anak malahan menyeronokkan mereka. Saya mengajar anak-anak saya tidak melebihi dari 30 minit sehari pada waktu pagi.


Kami juga tidak pernah sesekali menggunakan makanan tambahan seperti pil tambahan untuk merangsang minda. Hanya konsep berdoa dan usaha. Banyakkan latih tubi mengikut konsep sebenar peperiksaan setiap hari.

 

 

KONSEP TUISYEN AUNTY NOR (TAN)

Bermula pada tahun 2009, saya mula mengajar di rumah pelajar sendiri. Maknanya saya pergi ke rumah pelajar itu. Kebanyakan pelajar yang berjumpa dengan saya adalah pelajar yang lemah dalam 5 subjek teras UPSR. Purata pelajar adalah pelajar tahun 4,5 dan 6.


Sebelum memulakan aktiviti tuisyen ini, saya akan menilai kertas ujian murid yang terdahulu dan dari situ saya akan dapat megetahui dan mengesan kelemahan murid. Secara amnya, subjek Matematik punca kelemahan diikuti Bahasa Inggeris . Konsep tuisyen TAN akan mulakan subjek Matematik sehingga benar-benar boleh menguasai subjek yang lemah dalam masa sebulan. Kemudian barulah saya teruskan ke subjek yang lain. Majoriti pelajar dari kelas belakang dan selalu mendapat C,D dan E. Saya tidak pernahberputus asa dan begitu juga dengan pelajar-pelajar yang belajar dengan saya. Saya selalu memotivasikan mereka. Sebagaiman kami mengasuh dan mendidik anak-anak kami dengan teras KEIKHLASAN.


Komen saya:

Terima kasih Pn Zainanor  di atas perkongsian. Semoga usaha puan dan suami di terima Allah sebagai ilmu yang dapat dimanfaatkan dan kita pula mendapat inspirasi daripada usaha gigih Pn Zainanor. Semoga keluarga puan di bawah payung rahmah Allah sentiasa. Amiin. 



 

 

 

Sunday, October 6, 2013

Anak Mudah Menulis Dengan Monkey Bar?

Ini monkey bar.


Anak-anak yang membesar dengan memanjat dan bergayut dengan monkey bar mudah menulis kerana:

1. Mempunyai bahagian atas badan (upper body) yang KUAT.
Mereka berdiri dan duduk tegak dengan baik. Ini memudahkan aktiviti menulis untuk mereka.


2. Otot-otot BAHU dan LENGAN juga kuat. 
Mereka mudah mengawal kedudukan dan pergerakan lengan ketika menulis. Ini memudahkan aktiviti menulis untuk mereka.


3. PERGELANGAN TANGAN dan JARI JEMARI mereka juga kuat.
Mereka mudah mengerakkan pergelangan tangan ketika menulis. Jari jemari yang kuat tidak mudah penat memegang alat tulis. Ini memudahkan aktiviti menulis untuk mereka.


Jom bawa anak ke taman permainan. Galakkan mereka bermain monkey bar. Kalau tak sempat boleh juga guna pintu gril rumah untuk anak memanjat dan bergayut. Pastikan anda bersama anak sepanjang masa ye.   

Saturday, October 5, 2013

Exercise Mulut

Hari ni nak kongsi exercise mulut untuk anak-anak kita yang ada speech problem atau belum dapat sebut bunyi-bunyi ( speech sounds ) dengan betul.  Exercise ini boleh membantu memperkuatkan otot mulut anak-anak di samping mengatasi masalah drooling ( air liur meleleh ).

1. Tiup buih belon ( bubbles). 

2. Tiup belon, pelbagai wisel dan juga alat muzik seperti flute dan harmonica.
 

3.. Main tiup kapas, dengan mulut dan juga straw besar ( straw cendol). 


4. Makan yoghurt, bubur, puding lembut, nestum dengan straw. Straw besar, straw kecil, straw spiral.

5. Mengunyah tiub plastik  (pastikan non toxic ya) atau beli teething toy. Sesetengah occupational therapist cadang letak objek ini di dalam peti sejuk sekejap.. Lagi uuump kunyah-kunyah, gigit-gigit.

Exercise di atas juga dikenali sebagai oral-motor therapy. Selamat mencuba. 

Thursday, October 3, 2013

Raikan Anak-Anak Yang Pandai Membaca

 Little Aulad Playschool meraikan pelajar-pelajar yang tamat membaca Bacalah Anakku, Readeasy dan Bacalah Jawi Anakku di Perpustakaan Dar Nur Al-Zahra, KotaBharu, 28 September 2013.


Terdapat 44 pelajar 6 tahun kesemuanya di little Aulad. 32 orang pelajar mengambil bahagian di majlis anugerah kali ini. 15 orang yang tamat Bacalah Anakku, Readeasy Beginner dan Readeasy Intermediate. 11 orang yang tamat Bacalah Anakku dan Readeasy. 6 orang tamat Bacalah Anakku. Yang selebihnya sudah tamat bacaan semasa berumur 5 tahun dan beberapa orang lagi masih belum tamat. Mereka akan diberi sijil dan hadiah semasa masjis konvo tadika November nanti.

 Majlis Anugerah dimulakan dengan nyanyian oleh adik-adik comel.

Seterusnya para pelajar bergilir-gilir membaca bermacam-macam teks BM, BI dan jawi. Ada yang membaca pantun, ada yang membaca cerita. Ada juga yang membaca teks bacaan di dalam buku teks bahasa Inggeris KSSR Tahun 1.


Teks bacaan dipaparkan di skrin supaya ibu bapa dapat menghayati teks yang dibaca oleh anak-anak mereka.


Pelajar-pelajar hebat ini dianugerahkan sijil tamat membaca ( yg Readnetwork bagi free. Jangan lupa mintak. ) dan hadiah buku.
 

Majlis diakhiri dengan para pelajar mempersembahkan sebuah lagu dan tentulah juga makan-makan.

 

Sudahkah tadika anda menganjur Majlis Anugerah Membaca? Hubungi saya untuk dapatkan idea.



Tuesday, October 1, 2013

Suka-Suka Fonik #5 / Fun Phonics #5

TIC TAC TOE WORD
Pemain: 2 
Bahan: 1 mini whiteboard, 3 'x', 3 'o' 
* Anda juga bole menggunakan kertas biasa untuk papan Tic TacToe.
Saya suka guna whiteboard sebab boleh padam-padam, tukar bunyi / suku kata / perkataan tanpa membazirkan kertas. Usaha kecil untuk menyelamatkan pokok.
Variasi 1: Saya memilih perkataan-perkataan di dalam Book 1 dan 2, Readeasy Beginner.

Cara Bermain: Seperti Tic Tac Toe biasa. Pemain 1 memilih kotak dan membaca perkataan di dalam kotak pilihan. Sekiranya betul, dia boleh meletakkan 'x' di dalam kotak tersebut.
Seterusnya Pemain 2 pula akan memilih kotak dan membaca perkataan. Sekiranya betul, dia boleh meletakkan 'o' di dalam kotak tersebut. Pemain yang paling dulu berjaya meletakkan 'x' atau 'o' menegak, melintang atau menyilang dikira pemenang pusingan tersebut.
Ulangi permainan.  






Variasi 2: TIC TAC TOE SOUND / BUNYI sahaja samada untuk anak-anak berlatih sebut bunyi dalam Bahasa Melayu atau Inggeris. 


Variasi 3: TIC TAC TOE SUKU KATA  


Variasi 4: TIC TAC TOE PERKATAAN bahasa Melayu. 

SELAMAT BERMAIN!