Tuesday, April 8, 2014

Suka-suka Fonik # 10 / Fun Phonics # 10

Kad Sampul Surat
Bahan yang diperlukan:
1. Sampul surat panjang yang dipotong pada satu hujung.
2. Kad manila.
3. Pen marker hitam. Marker merah dan biru sekiranya menggunakan perkataan bahasa Melayu yang mengandungi e pepet (merah) dan e taling (biru). 
4. Buku Bacalah Anakku dan / atau Readeasy Phonics.

Langkah:
1. Pilih beberapa perkataan berdasarkan susunan buku Bacalah Anakku atau Readeasy
2. Tulis perkataan di atas kad manila.

CONTOH 1: Bacalah Anakku Buku 4

CONTOH 2: Bacalah Anakku Buku 6

CONTOH 3: Readeasy Beginner Book 7

CONTOH 4: Readeasy Beginner Book 8


2. Masukkan kad ke dalam sampul.

3. Latih anak membaca dengan menggabung bunyi sambil menarik kad sedikit demi sedikit.

Contoh perkataan bahasa Inggeris, Book 8 Readeasy Beginner.




Setelah anak-anak dibiasakan dengan aktiviti ini, mereka dapat melakukan 'independent-learning'. Ibu bapa atau guru hanya perlu menyediakan kad-kad perkataan yang terdiri daripada bunyi-bunyi yang telah dipelajari. Hiasilah sudut bahasa anda di sekolah atau rumah dengan kad-kad sampul ini.

Perhatian: Jangan terikat kepada perkataan yang digunakan dalam buku Bacalah Anakku dan Readeasy sahaja.

Selamat mencuba!

Sunday, April 6, 2014

Jadikan Literasi Multi Sensori

Bagaimanakah kita boleh jadikan literasi, multi sensori ( sensori pelbagai deria ) ?
Pastikan pengajaran dan pembelajaran literasi digabung jalinkan dengan  LAGU, PERGERAKAN dan SENI & KRAF.
Cadangan saya:
1. Mengenal bunyi dan rupa bentuk huruf dengan menyanyi Lagu Fonik Abu Ada Ayam untuk bahasa Melayu. 
Jangan lupa buat aksi untuk setiap bunyi sambil bernyanyi.

2. Introduce sounds and letter shapes by singing Cory Cat Phonics Song.
Don't forget to sing while doing the actions. 

3. Guna Carta Sebut Bunyi Bacalah Anaku or Readeasy Sound Chart untuk menyanyikan bunyi-bunyi mengikut irama kegemaran anak anda. 
Saya cadang kanak-kanak buat aksi 'marching' sambil menyanyi bunyi-bunyi.


4. Sentuh huruf berpasir atau seumpamanya. 

5. Bentukkan huruf dengan doh.
Seronok juga kalau doh yang digunakan boleh dibakar dan dimakan. 

6. Menulis huruf/suku kata / perkataan dengan cat air yang dicampur gam 
atau tulis di atas dulang pasir / garam. 

7. Gunakan kapur / kapur basah untuk menulis di lantai simen luar rumah atau di atas kertas hitam. 

8. Tulis huruf / suku kata / perkataan magika menggunakan lilin dan kemudian disapukan cat air berwarna. 

9. Lompat dan sebut bunyi atau baca huruf / suku kata / perkataan di atas petak ketingting atau kad. 

10. Eja perkataan sambil membuat aksi sebagaimana dalam Finger Spell dan Spell Chop

11. Tulis karangan pendek atau berpandu secara kreatif. 
       Rujuk buku Penulisan Kreatif. 



Barulah anak-anak kecil seronok mempelajari huruf dan membaca!! 

Friday, April 4, 2014

Jangan Biarkan Anak Anda Gagal Membaca

Kanak-kanak prasekolah yang LEMAH PERBENDAHARAAN KATA dan LEMAH KESEDARAN FONEMIK ( kepekaan terhadap bunyi-bunyi kecil bahasa pertuturan ) adalah kanak-kanak yang berisiko tinggi untuk gagal dalam menguasai kemahiran menulis dan membaca. 
Bagaimana anak anda?



Jom sediakan anak-anak dengan memberi mereka peluang untuk berbual dan bermain dengan anda, ahli keluarga dan rakan sebaya. 
Beri juga mereka peluang untuk melakukan aktiviti kesedaran fonemik :
1. Main menamakan objek di persekiran rumah dan mengaitkan dengan bunyi awal perkataan. 
Contoh:
Ibu bapa/guru: Itu apa?
Anak: cawan
Ibu bapa/guru: Cawan. Bila kita sebut 'cawan' ada bunyi /c/ di depan. 
/c/, cawan.  
Galakkan anak mengulangi /c/ cawan. 
Setelah anak dibiasakan dengan permainan sebegini, tanya,
Ibu bapa/guru: Bunyi apa Kak Long dengar bila mama sebut 'cawan'?

 2. Membiasakan kanak-kanak dengar gabungan 2 bunyi.
Ibu bapa/guru: /m/, /a/, ma. 
* Kemudian tanya /m/ kawan /a/ jadi apa?
Sekiranya anak tidak dapat menjawab, beritahu jawapan dengan senyuman manis. 
Teruskan aktiviti membiasakan anak mendengar gabungan bunyi. 
Aktiviti sebegini diamalkan di Taska Avicenna Pn Eka BIntanawati Muchtar, Rawang, Selangor, seawal anak berumur 6 bulan.  Menurut beliau aktiviti ini membantu anak-anak tadika cepat mengenal bunyi - simbol ( 1 tahun +) dan cukup bersedia untuk belajar membaca secara formal pada umur (3 tahun).
Yang sangat mengujakan, anak-anak taska beliau  yang biasa dilatih sebegini dapat menyebut /ma/, apabila pengasuh menyebut /mm - aa/, dan seumpamanya.

Lakukanlah aktiviti ini dengan tenang dan bersahaja, sambil anak sedang bermain. Tidak perlu mewujudkan sesi khas.


- gabungan 3 bunyi ( lebih sesuai untuk anak 2 tahun + ), comtoh, /m/, /a/, /s/, mas. 
Ulang langkah *  di atas. 

- gabungan 4 bunyi ( sesuai untuk anak 3 tahun + yang sedang belajar membaca ), contoh /m/, /a/, /s/, /a/,  masa. 
Ulang langkah * di atas. 

Aktviti kesedaran fonemik adalah aktiviti LISAN ( NO books or letter / word cards needed ). 

Thursday, April 3, 2014

Ibarat Memaksa Murid Yang Sudah Pantas Berlari Untuk Merangkak!

Definisi EJAAN menurut Kamus Dewan Edisi Keempat:
1. Ejaan ialah kaedah atau cara menulis PERKATAAN DENGAN HURUF. 
2. Mengeja ialah perbuatan MEMBUNYIKAN ( menulis ) huruf-huruf secara berturut-turut dalam sesuatu perkataan. 

2 CARA UNTUK MENGEJA
1. Secara LISAN - menyebut huruf di dalam perkataan secara berturut-turut.

2. Dengan MENULIS - menulis huruf-huruf di dalam perkataan dengan betul. 

CARA MENGEJA, samada secara lisan atau tulisan, bergantung kepada Kaedah Membaca yang digunakan. 

Kaedah Mengeja / Abjad
1. Cara mengeja lisan
a. Murid menyebut nama huruf berturut-turut membentuk perkataan. 
Sebagai contoh,
B (bi), a (ei), j (jei), u (yu), baju

b. Murid menyebut nama huruf mengikut suku kata 
(membatang), menyebut suku kata, kemudian menyebut perkataan. 
Sebagai contoh,
B (bi), a (ei), ba
j (jei), u (yu), ju
baju

2. Dengan cara menulis:
Murid menulis simbol-simbol huruf untuk perkataan yang disebut guru. 
Sebagai contoh guru menyebut " Tulis baju."
Murid Kaedah Mengeja akan menulis 'baju'. 

KAEDAH FONIK
1. Cara mengeja lisan
a. Murid menyebut bunyi  huruf berturut-turut membentuk perkataan (tahap mahir).
Sebagai contoh,
B (beh), a (aa), j (jeh), u (uu), baju ATAU

b. Murid menyebut bunyi huruf mengikut suku kata 
(membatang), menyebut suku kata, kemudian menyebut perkataan ( tahap awal).
Sebagai contoh,
B (beh), a (aa), ba
j (jeh), u (uu), ju
baju

2. Dengan cara menulis:
Murid menulis simbol-simbol huruf untuk perkataan yang disebut guru. 
Sebagai contoh guru menyebut " Tulis baju."
Murid Kaedah Fonik akan menulis 'baju'. 

KESIMPULAN: PERKARA yang membezakan murid Kaedah Mengeja dengan murid Kaedah Fonik HANYALAH dalam aspek MENGEJA LISAN
- murid Kaedah Mengeja menyebut NAMA HURUF apabila mengeja perkataan / suku kata. 
- murid Kaedah Fonik pula menyebut BUNYI. 

Apabila mereka disuruh menulis perkataan, kedua mereka menulis PERKATAAN YANG SAMA. 

Saya berpendapat SEMUA guru literasi WAJIB memahami aspek MENGEJA dalam pengajaran bahasa untuk mengelakkan tragedi saringan LINUS. 

Saya berpendapat, adalah satu KESILAPAN BESAR, sekiranya guru MEWAJIBKAN mengeja dengan hanya membatang dan menyebut NAMA-NAMA HURUF. 

Guru Literasi WAJIB memberi ruang kepada murid fonik yang jauh lebih hebat mengeja dengan TEPAT samada secara lisan maupun dengan menulis.

Kalau murid fonik yang sudah bagus membaca dan menulis DIPAKSA guru membatang dan mengeja perkataan, saya ibaratkan seperti memaksa murid yang sudah pantas berlari untuk merangkak di dalam lumpur!!! 


Guru sepatutnya berkata, "Bagus, lari terus ke garisan penamat. Kamu HEBAT!"

Tuesday, April 1, 2014

Apa Itu High Quality Literacy Programme ( Bhgn Akhir )?

SAMBUNGAN
6. Guru-guru adalah TERLATIH dalam literasi ( sebagai contoh guru-guru telah mengikuti Kursus Intensif Bacalah Anakku / Readeasy Phonics).
Kebaikan: Guru-terlatih dapat memberi yang terbaik kepada murid cemerlang maupun yang berprestasi rendah. 

Gambar guru-gur FELDA dan KEMAS Jengka, Jerantut dan kawasan sekitar sedang dilatih secara praktikal di dalam Kursus Intensif Bacalah Anakku, 29 Mac 2014.



Dapatkan jadual kursus terkini di 
http://www.readnetwork.com/readnbaru/v1_kursus.html


7. Guru-guru dilengkapi bahan bantu mengajar literasi.
Kebaikan: Pengajaran dan pembelajaran literasi akan berjalan lancar. 

8. Pengajaran dan Pembelajaran literasi dijalankan setiap hari.
Kebaikan: Mengajar membaca setiap hari akan memudahkan kanak-kanak menguasai kemahiran membaca kerana membaca adalah kemahiran kompleks. Setiap kemahiran kompleks mesti kerap diajar. Kanak-kanak akan lebih cepat dan lebih lancar membaca sekira mereka lebih kerap diajar.  

Pastikan anda bijak memilih PROGRAM LITERASI BERKUALITI TINGGI untuk anak anda.