Monday, August 27, 2007

Ajar Anak Baca Awal (2)

Apa Yang Saya Lakukan Semasa Mengandung
2. Pemakanan Ibu

Menurut kajian sains, penghasilan sel otak(neuron) bermula daripada persenyawaan sehingga kandungan berumur 10 minggu pada kadar yang begitu pesat. Sepanjang masa ini, otak fetus menghasilkan 250,000 neuron setiap minit. Apabila kandungan berumur 20 minggu, lebih 200 billion neurons telah dihasilkan. Selepas kandungan berumur 5 bulan tiada lagi sel otak yang baru dihasilkan walau pun satu sel. Ini adalah peringkat pertama pertumbuhan otak. Protin membantu pertumbuhan sel & pembentukan darah. Oleh itu penting untuk kita mengamalkan pemakanan yang kaya dengan protin untuk membantu penghasilan sel otak yang pesat. Ibu mengandung juga perlu minum banyak air untuk membantu buah pinggang memproses pengambilan protin yg tinggi. Selain protin, ibu mengandung perlu mengambil pengambilan zat makanan yang lain seperti karbohidrat, lemak & garam galian.

Kajian sains ada menyebut, kurang zat makanan(malnutrition) oleh ibu mengandung bermula 6 bulan terakhir menyebabkan bayi yang dilahirkan mengalami masalah koordinasi motor(pergerakan). Bayi ini berkemungkinan menjadi anak yang ‘kekok’(clumsy).

Pemakanan ibu mengandung yang seimbang akan membentuk janin yang sihat. Janin yang sihat akan bertindak balas kepada ransangan dengan baik semasa dalam kandungan dan setelah dilahirkan.

JAUHI sama sekali ROKOK & ALKOHOL.

Universiti Columbia menunjukkan merokok kelas kedua(secondhand smoking) boleh menyebabkan bayi lahir pramatang dan /atau mengalami berat badan yang rendah, masalah pernafasan dan terdedah kepada risiko Sindrom Kematian Bayi Mengejut(Sudden Infant Death Syndrome, SIDS). Apatah lagi sekiranya ibu yang mengandung merokok. Bayi anda akan kelemasan! Sebagaimana dilaporkan oleh jurnal ‘Drug and Alcohol Review’, amalan ibu mengandung yang merokok 2 kotak sehari akan mengurangkan oksigen untuk janin sebanyak 60%.

Jagalah pemakanan anda untuk memastikan bayi yang bakal lahir pintar & dapat membaca awal!





No comments: