Monday, January 14, 2013

Tips Bantu Anak Fokus Belajar 1

Kawan FB saya mintak tips macamana nak tolong anak fokus bila belajar. I'm no expert in this. Tapi like you all semua, sebagai ibu kita all the time trying to help our kids learn kan. So sesama kita share ideas.

Cadangn saya 2,3 hari ini kita observe gaya anak kita belajar. Bila kita dah tau gaya dia, insyaAllah senang kita tolong dia belajar.

Terdapat 3 style belajar. Kita samada belajar melalui mata, telinga atau pergerakan. Banyak juga kita, termasuk anak-anak kita yang cenderung kombinasi 2 style. Sebagai ibubapa atau guru kita observe yang mana style yang lebih ketara.Anak kita boleh dikategori sebagai pelajar auditori(Geng Telinga), pelajar visual(Geng Mata) atau pelajar kinestetik(Geng Kaki Tangan).
Note: Nama geng ni saya yang berikan. Kita kan bukan semua pakar education, berbelit lidah sebut auditori, tambah2 ambo oghe klate!

So apa yg nak kita observe?
Tengok adakah anak kita lebih suka belajar dengan telinga. Cepat ingat bunyi huruf bila nyanyi lagu Abu Ada Ayam. Cepat ingat sifir through songs. Suka sangat dengar lectures/talks. Bulat mata dengar ceramah! Mudah aje dia ingat facts selepas tu. Lebih2 lg kalau ada discussion lepas ceramah. Atau pun dia boleh belajar dalam suasana bising, tv on, muzik on. Kalau anak kita macam ni dia termasuk Geng telinga.

Tips untuk bantu Geng Telinga:

1. Beri peluang dia dengar apa yang dia telah atau akan pelajari- melalui video dan CD
2. Perbanyakkan group discussion; kalau dia masih kecil, kitalah kena banyak bercakap bagitau dia itu ini atau pun read aloud to them.
3. Galakkan dia buat oral presentation apa yang dia belajar melalui show & tell, main peranan jadi cikgu, radio DJ atau penceramah jemputan. Kita juga boleh galakkan anak kita masukkan unsur rentak, ritma & melodi bila hafal fakta pelajaran.
4. Bila belajar membaca menggunakan kaedah fonik, pelajar Geng Telinga lebih mudah belajar bila mereka sebut bunyi dengan kuat berulang kali, terutama untuk aktiviti gabung bunyi & mengeja.
Untuk subjek lain mereka dapat menghafal fakta dengan baik if they close their eyes and say aloud repeatedly.

Bersambung...

8 comments:

Mama Amirul said...

thank you....
anak saya cepat jemu... susah bagi tumpuan.... hai.... susah hati ni

cepatmembaca said...

My pleasure ibu Amirul. Anak saya pun gitu juga. Kita kena asyik pikir apa nk buat dgn dia org supaya fokus belajar. Try jgn susah hati. Cubaan enjoy bantu ank bljr. All d best!

cepatmembaca said...

My pleasure ibu Amirul. Anak saya pun gitu juga. Kita kena asyik pikir apa nk buat dgn dia org supaya fokus belajar. Try jgn susah hati. Cubaan enjoy bantu ank bljr. All d best!

தமிழினி said...
This comment has been removed by the author.
aishah said...

Anak saya dah pandai sebut bunyi huruf2.. Tapi bila saya nak ajar part gabung tu dia x minat. Mcm mana nak introduce yek? Saya ada ke seminar readeasy d putrajaya last yr. tapi saya x ingat dah nak introduce tu mcm mana.. Huhu. Boleh beri bantuan@tips part nak ajar gabung bunyi?

Dalilayusf said...

o..anak sy ni sume geng telingga la yer...kalau lagu mudah nak ingat, kita ajar tak nak ikut.
Jemput datang ke blog kait saya, disamping itu saya menawarkan perkhidmatan kereta sewa dan menjual produk sempena raya, kuih raya dan pes nasi arab
http://dalilayusof.blogspot.com/

Azhar Othman said...

salam cikgu. anak saya masuk tadika dan stress kena buat tulisan dan belum bole membaca. bole bantu saya. hari hari nak pergi sekolah menangis. umur 5 tahun 2 bulan dah masuk pra sekolah. tq

Dd said...

Salam Cikgu, anak saya sekarang dh masuk buku 6 tetapi dia keliru pulak bila dah kvk ni..yg kv disebut kvk, sy ada buat carta mcm cikgu untuk dia lihat & dia cakap ok faham, tapi bila membaca yg kv shj,dia akan baca kvk..pening dah saya nak terangkan pada dia..ada cadangkan x cikgu. terima kasih