Saturday, December 21, 2013

Harapan Untuk Anak Disleksia (1)

Otak kanak-kanak disleksia memproses bahasa berlainan dengan kanak-kanak normal. Mereka boleh diajar membaca dan mampu membaca. Samada mereka akan menjadi pembaca yang hebat atau sebaliknya, bukan bergantung kepada fakta mereka disleksik atau tidak, tetapi sejauh mana kemahuan, masa dan dedikasi ibu bapa atau guru atau ibu bapa dan guru mereka membantu mereka.

Menurut kajian luar negara, KAEDAH FONIK YANG SISTEMATIK yang menggunakan pendekatan pengajaran pelbagai deria terbaik untuk kanak-kanak disleksia belajar membaca.
Sepanjang saya berkongsi Kaedah Fonik Gabung Bunyi Bacalah Anakku, saya telah bertemu dengan banyak ibu bapa dan juga guru-guru anak disleksia yang berjaya diajar membaca. Kejayaan mereka bukan sahaja kerana kaedah fonik gabung bunyi serasi dengan anak disleksia tetapi juga disebabkan oleh dedikasi ibu bapa dan guru yang memberi sokongan berterusan. 

Pastikan:
1. KAEDAH MEMBACA YANG BETUL
 Menggunakan kaedah mengajar membaca yang tidak perlu hafalan pola yang banyak kerana anak disleksia mempunyai masalah mendapatkan semula info (information retrieval) yang telah dilihat atau didengar.

2. LATIHAN dan SOKONGAN YANG BERTERUSAN
Kebanyakan anak disleksia berjaya kerana sokongan ibu bapa di rumah. Ibu bapa perlu ada ilmu dan kemahiran untuk membantu anak disleksia. Keraplah menghubungi gurunya untuk membincang apa sokongan yang anak perlu di rumah. Anak disleksia perlu pengulangan di rumah apa yang dipelajarinya di sekolah. Saya telah bertemu dengan beberapa ibu dan bapa anak2 disleksia di dalam kursus saya. Mereka mencari ilmu untuk mengajar anak mereka membaca. Kebanyakan mereka menghubungi saya kembali untuk berkongsi berita gembira, anak mereka pandai membaca. Ada yang berjaya membaca dalam kedua bahasa, BM dan BI dengan menggunakan Bacalah Anakku dan Readeasy. Alhamdulillah syukur!

Bacakan buku cerita, main permainan bahasa (bunyi) di rumah, di dalam kereta dan di mana sahaja. Jadikan pengajaran bunyi dan gabung bunyi bermakna. Berceritalah, bersembanglah untuk meningkatkan penguasaan bahasa anak disleksia. Ini akan memudahnya membaca nanti.
BERSAMBUNG

No comments: