Tuesday, November 26, 2013

BACALAH ANAKKU & READEASY PHONICS = Whole - brain learning

Kanak- kanak mempelajari sesuatu melalui kesemua pancaindera mereka. Sekiranya tangan mereka sibuk, maka minda mereka pun sibuk.
Sibuk-sibukkanlah kanak-kanak apabila anda mengajar mereka membaca.

       Finger painting 'm'.

Pendekatan 'whole-brain learning' di dalam pengajaran Bacalah Anakku & Readeasy:
1. Ajarlah bunyi-bunyi huruf dengan mengaitkan setiap bunyi dengan satu aksi yang relevan ( Rujuk Buku Panduan Bacalah Anakku, ms 5).
Sebagai contoh bunyi 'n', /nn/, dikaitkan dengan memandu kereta lumba. Kanak-kanak beraksi memandu kereta lumba sambil membuat bunyi /nnnnnnnn/.

Untuk bahasa Inggeris, kaitkan setiap bunyi dengan aksi di dalam lagu fonik Cory Cat.

2. Ajarlah bentuk dan rupa huruf menggunakan pelbagai deria (multi sensory) bukan dengan menggunakan buku atau kad imbas sahaja. Beri kanak-kanak peluang membuat bentuk huruf dengan doh, menyentuh huruf berpasir, membuat kolaj dan menulis dengan jari mengguna cat air (finger painting).

3. Ajarlah membaca dengan memberi mereka kad-kad huruf untuk digabung bunyi (Rujuk Lihat & Buat, Dengar & Buat di dalam buku Permainan Kreatif). Latih mereka untuk mengajar kawan mereka apa yang mereka pelajari (macam main cikgu-cikgu). Galakkan mereka menulis apa yang mereka baca, suku kata, perkataan dan ayat mudah.

4. Ajarlah mereka mengeja dengan mengerakkan anggota badan sambil mengeja setiap bunyi. Saya cadangkan anda membimbing kanak-kanak menggunakan Kad Eja untuk mengeja perkataan dan/atau melakukan aktiviti Spell Tap dan Spell Chop seperti yang dikongsi di dalam Kursus Intensif Bacalah Anakku dan Readeasy.

Apabila kanak-kanak mempelajari sesuatu dengan menggabungkan aktiviti mendengar, melihat, menyebut dan menulis, pelbagai bahagian di dalam otak akan dirangsang. Menurut Judy Dodge, penulis 25 Quick Formative Assessments for a Differentiated Classroom (Scholastic, 2009),  "The more parts of your brain you use, the more likely you are to retain information."

Kesimpulannya, dengan mempelbagaikan aktiviti pembelajaran, anak akan mudah ingat apa yang dipelajari.

No comments: