Thursday, November 28, 2013

Mana Lebih Penting, Membaca atau Menulis?

Bagi saya membaca dan menulis SAMA PENTING. Apabila kita ajar anak membaca kita seharusnya mengajar menulis pada masa yang sama. Kajian di luar negara oleh Laura Dinehart,  membuktikan kanak-kanak 4 tahun yang MENULIS dengan baik lebih CEMERLANG akademik di SEKOLAH RENDAH nanti.

Awal Penulisan 3- 5 tahun:
1. Apabila mengajar anak bunyi huruf, pastikan anda mengajarnya 'MENULIS' huruf sebagaimana huruf itu ditulis.

Menulis untuk anak kecil tidak semestinya dengan pensel di atas kertas. Aktiviti yang disenaraikan di bawah juga menulis.
- Menyentuh huruf berpasir.
- Membentuk huruf dengan plastisin / playdough.
- Menulis dengan jari di atas pasir / garam.
- Menulis dengan jari menggunakan cat air.
- Menulis dengan kapur basah di atas kertas hitam (sugar paper).
- Menulis di atas angin menggunakan pergerakan besar menggunakan seluruh lengan bukan menggerakkan jari sahaja ( pastikan anak sudah tahu menulis huruf tersebut dengan cara yang betul sebelum melakukan aktiviti ini). 

2. Memegang pensel.

Lekatkat pensel dengan pita pelekat.


Latih anak:
- pegang pensel pada bahagian yang dilekatkan pita.
- Flipkan pensel.
- Letakkan jari tengah di bawah pensel.





Saya cadang di tadika bermula di tahap 5 tahun, adakan masa khas untuk penulisan. Beri sijil khas atau hadiah untuk pelajar secara berkala untuk menggalakkan mereka menulis cantik. Pamerkan hasil tulisan mereka. Saya juga suka sangat kalau guru-guru Tahun 1 dan 2 menyambung usaha ini. Zaman dulu ada kelas khas untuk penulisan (penmanship). Di luar negara ada sesetengah sekolah rendah menubuhkan Kelab Penulisan (The Writing Club). Bahkan ada pertandingan tulisan cantik di peringkat nasional. Jom kita mulakan di sekolah kita!


No comments: