Wednesday, September 25, 2013

Just my two sens (1)

Dalam dua tiga minggu ini saya sempat bertemu dengan pendidik-pendidik yang hebat-hebat daripada universiti, daripada  Bahagian Pra Sekolah, di Malaysia, di Singapore, juga pendidik daripada sektor swasta dan bertukar-tukar pendapat dengan mereka mengenai mengajar anak kecil membaca.

Di antara perkara yang di bincangkan secara formal dan juga semasa mengeteh:

1.Kanak-kanak perlu diajar membaca daripada kecil. KAMI semua SETUJU. Yayy!!

2. Jangan ambitious nak anak MESTI PANDAI membaca pada umur tertentu, 2 atau 3 atau 4 tahun. KAMI semua SETUJU.
  (  Sssyyyy tapi ada program membaca dan tadika sanggup memberi JANJI anak boleh membaca pada umur  2 tahun = 24 bulan. Dan ada pula MEMBERI JANJI, MONEY BACK GUARANTEE pandai membaca dalam 2 minggu! )

KOMEN SAYA:  Kebolehan kanak-kanak berbeza. Yang penting kita MERANGSANG segenap aspek perkembangan kanak-kanak.

Walau bagaimanapun kita, , IBU BAPA, PENGGUBAL-PENGGUBAL DASAR,  PENSYARAH-PENSYARAH PENDIDKAN AWAL KANAK-KANAK, PENGUSAHA TADIKA, GURU TADIKA perlu ada CITA-CITA untuk anak membaca awal. Justeru itu kita harus MENERAPKAN budaya membaca semenjak anak kita baby. Kita juga harus MERANGSANG kesediaan membaca anak kita. Kita juga kena BIJAK memilih atau membuat program bacaan yang serasi dengan anak kecil yet COMPREHENSIVE.
( Kalau nak senang gunalah siri  dan program membaca kami yang child friendly but comprehensive dan terbukti berkesan -  Bacalah Anakku, Readeasy, Furqan )

3.  Tak payah ajar kanak- kanak-kanak masa tadika membaca berat-berat. As long as boleh baca sikit ok la. TAK SEMUA setuju.

KOMEN SAYA: Setuju tak ajar berat-berat. Bahan bacaan dan kemahiran membaca dan menulis mesti bersesuaian dengan tahap perkembangan kognitifnya. 

HOWEVER,  IBU BAPA, PENGGUBAL-PENGGUBAL DASAR,  PENSYARAH-PENSYARAH PENDIDKAN AWAL KANAK-KANAK, PENGUSAHA TADIKA, GURU TADIKA kena bijak memilih  KAEDAH mengajar membaca yang boleh digunakan oleh kanak-kanak sepanjang hayat. Kaedah yang mudah, tak banyak pola-pola sukukata yang kena dihafal.

RUGI BESARla kalau kita ajar dia untuk hebat membaca masa tahap tadika sahaja. Bila dah masuk Darjah 2, masih merangkak-rangkak membaca. Banyak kanak-kanak yang tak boleh membaca perkataan panjang. Ada pulak kanak-kanak yang dah malas membaca, sebab cara kita ajar membaca masa tadika susah, banyak kena hafal.

Oh ya satu perkara lagi, bila kita buat atau pilih program membaca di institusi pendidikan kita, kita sepatutnya buat atau pilih bukan untuk yang pandai sahaja, tetapi untuk kanak-kanak biasa. Unless institusi kita khas untuk the smarties or may be the special needs.

4. Kaedah membaca mana-mana pun ok. Yang penting cikgu dedikasi mengajar. TAK SEMUA setuju.

( BERSAMBUNG )

No comments: