Saturday, December 3, 2011

Kenapa Saya Tak Guna Kaedah Fonik Bacalah Anakku(Bhgn 5)

Betulkah Kaedah Fonik Hanya Sesuai Untuk Mengajar Kanak-Kanak Secara Individu?
Guru Bahasa yang terlatih sepatutnya tahu bahawa mengajar kanak-kanak baca-tulis one-to-one adalah lebih berkesan daripada mengajar kanak-kanak secara berkumpulan(atau satu kelas). Apabila kanak-kanak diajar secara individu, guru dapat memberi perhatian penuh kepada kanak-kanak itu. Tak kiralah kaedah membaca apa sekali pun, pembelajaran one-to-one adalah lebih berkesan. Kemahiran membaca adalah kemahiran kompleks, mesti diajar & dilatih. Macam bawa kereta laa. Bukan setakat one-to-one lebih baik tapi mesti diajar setiap hari sehingga mahir.

So ibubapa dan Reading Tutor boleh mengajar kanak-kanak secara individu atau kumpulan kecil(4 orang/kumpulan) untuk lihat perkembangan yang ketara.

Walau bagaimanapun, di tadika atau sekolah reandah, guru bertanggungjawab untuk mengajar 1 kelas. Kalau cikgu blur macamana nak mengajar 1 kelas, jom join Kursus Intensif Bacalah Anakku.

Dalam Kursus Intensif Bacalah Anakku, kami sentiasa mengingatkan guru tadika & sekolah rendah untuk mengajar Bacalah Anakku menggunakan Kaedah Kelas. Di tadika, kami cadangkan guru mengajar Bacalah Anakku kepada seluruh kelas untuk 15-20 minit yang pertama. Guru boleh menggunakan 10 minit yang terakhir untuk mengajar kanak-kanak secara berkumpulan atau individu.

Kami juga cadangkan kepada guru-guru untuk menyemak pencapaian 4/5 orang pelajar setiap hari.

Walau bagaimana pun ada lagi guru-guru tadika yang mengajar Bacalah Anakku style zaman dolu(Penulis buku tak pernah say 'Yes' to this style). Cikgu panggil kanak-kanak one at a time untuk diajar , mungkin selama 5 minit sementara pelajar lain naik sheikh!! Cikgu oh cikgu, this is NOT teaching. Mungkinkah cikgu ni belum ikut kursus mengajar Bacalah Anakku? Atau mungkin terlalu selesa dengan style lama? Atau mungkin tak reti mengajar?

Atas apa alasan sekali pun, saya cadang cikgu stop dulu. Buat Lesson Plan untuk mengajar 1 kelas.. then execute. Bila habis kelas, buat penilaian & rumusan. InsyaAllah Pengajaran & Pembelajaran akan lebih hebat. Cikgu-cikgu boleh juga rujuk(ehem beli...) Buku Rancangan Tahunan Bacalah Anakku untuk membantu cikgu buat rancangan tahunan untuk pelajar 4, 5, 6 tahun dan juga pemulihan sekolah rendah.

Jadi tak betul la kalau buat statement Kaedah Fonik tak sesuai digunakan untuk mengajar 1 kelas. Let us train you to become the best phonics teacher!!!

Call Readnetwork 03-41435434 untuk kursus terdekat.

27 comments:

ida =) said...

Saya sedang menggunakan kaedah ini. Masih di peringkat awal. Setelah satu minggu, anak sudah boleh membunyikan kesemua bunyi hhuruf. Juga tiada masalah mengenal pasti apa2 perkataan bermula dengan huruf apa. Namun dia masih kurang faham / mahir untuk blend bunyi huruf.

cepatmembaca said...

Congratulations Mama Adam! U'r on d right track. It's quite normal some kids take longer time to understand d blending process. Use d cards to do hands on blending with home. Be patient & make ur reading lesson fun :)

Watie Abu Hassan said...

Saya mempunyai anak berusia 2 tahun yang sudah menganali ABC dengan lancar sejak berusia setahun lebih..tetapi saya tidak tahu bagaimana langkah untuk mengajar anak saya membaca. untuk pengetahuan anak saya belajar melalui youtube jadi dia kurang berminat belajar melalui buku. apakah cara untuk mengajar anak saya membaca sedangkan beliau tidak berminat belajar dengan kaedah buku.

cepatmembaca said...

Kisah Kasih saya akan jawab soalan puan dalam blog saya. tq for ur question.

Unknown said...

Saya mcm Nak give up ajar anak2 saya membaca.. Diorg xleh Ingat bunyik huruf n.. ya Allah mcm Nak menangis ajar diorg.. Dah seminggu Na ni nu pun x boleh lagi.. Help!

Unknown said...

Saya mcm Nak give up ajar anak2 saya membaca.. Diorg xleh Ingat bunyik huruf n.. ya Allah mcm Nak menangis ajar diorg.. Dah seminggu Na ni nu pun x boleh lagi.. Help!

cepatmembaca said...

Suhana: Take a break & pamper urself dulu for few days! Ok i kno how u feel coz my son tested my patience bila akak mula ajar dia membaca masa umur 3thn 2bln. Nak tau brape umur ank2 suhana? If x ingat kena bykkan aktiviti multisensory - latihan asosiasi, tekap huruf kertas pasir, bentuk huruf dgn playdoh yg basic. Also kerap kan sesi membaca 3x/hari, tapi short, 5-10 min at most. my son could only sit for 2min. so pg lama 2 min. But he cn sit longer if we turn d reading session into a game. one important fact masa mengajar, kta kena cool coz kids bole rase bila kta stress & their brain will shut down. if ur kids ada prob sebut 'n', semak placement of tongue. insy saya akan tulis psl 'n' problem dlm blog.

mama danial said...

masa perkenalkan set buku ni umur anak saya 2thn 9bln, sekali je dia tgok vcd tu dia boleh ikut dah sebut, dri umur setahun lebih dia dah pun tau sebut dn kenal abc, masalahnya skrg bila saya buka buku je tak sampai seminit dia dah tak nk ikut, cepat bosan mcm mna nak ajar.

mama danial said...

masa perkenalkan set buku ni umur anak saya 2thn 9bln, sekali je dia tgok vcd tu dia boleh ikut dah sebut, dri umur setahun lebih dia dah pun tau sebut dn kenal abc, masalahnya skrg bila saya buka buku je tak sampai seminit dia dah tak nk ikut, cepat bosan mcm mna nak ajar.

cepatmembaca said...

Anak saya pun tak nk belajar membaca guna buku. So saya perkenalkan bunyi, buat aktiviti gabung bunyi menggunakan kad. Dan semua aktiviti dalam bentuk permainan. Saya juga tulis semua teks bacaan dlm Bacalah Anakku atas kertas lukisan sb ank complain tulisan dlm buku kecik :) jom join ksus utk dpt more ideas & hands on experience.

zurinkamalcinta87 said...

Salam..saya guna kaedah ni sejak anak sulung, skrg anak saya dah 8 org, semua anak kecuali yg last ( 1 bulan ), guna kaedah ni. yg sulung dah 19 thn. Alhamdulillah, semua menjadi dengan kaedah ni kerana saya memang target sebelum naik djh satu, anak dah kuasai membaca. yg pasti, dengan bacaan English pun xdak masalah. Cuma satu saya nak tanya, Kaedah ni guna teori pembelajaran apa ya? Boleh saya buat panduan utk assignment kerana saya sangat bermminat dengan kaedah ni. Tq atas apa2 info yg diberikan.

cepatmembaca said...

Allahuakbar tahniah ibu yang hebat! Alhamdulillah ur success Is my success. Tk kerana setia menggunakan buku kami:)
Berkenaan kaedah fonik in relation to teori pembelajaran, behaviourism @ cognitivism @ constructivism, secara ikhlas akak x pernah look into d matter in detail. If minat ini link yg berkaitan http://www2.uhv.edu/trowbridges/3320/READING%20THEORIES%20-%20PP.PPT
Kalau ada soalan psl kaedah Fonik gabung bunyi/synthetic phonics in relation to kaedah belajar membaca, bole emel akak nikeliani83@yahoo.com.my

MaMa iRis's stories said...

Salam.saya masih didalam dilema.sbb anak saya berumur 3thun dan baru didaftarkn ke playschool islamik montessori di kaw rmh saya.saya difahamkan oleh guru nya bahawa sekolah tdika tersebut mengajar kaedah mmbaca phonics bila menginjak 4-6thun.saya mndapat maklumat dr plbagai sumber mngatakan kaedah mmbaca phonics sgt bagus namun bagaimana pula jika dia masuk ke sek.rndah thun 1 memandangkan guru akan guna kaedah lain iaitu mengeja..saya takut jika dia akan keliru..brapa lamakah tempoh keliru.mohon pendapat puan nik ;-) trma kasih~mama iris

MaMa iRis's stories said...

Salam.saya masih didalam dilema.sbb anak saya berumur 3thun dan baru didaftarkn ke playschool islamik montessori di kaw rmh saya.saya difahamkan oleh guru nya bahawa sekolah tdika tersebut mengajar kaedah mmbaca phonics bila menginjak 4-6thun.saya mndapat maklumat dr plbagai sumber mngatakan kaedah mmbaca phonics sgt bagus namun bagaimana pula jika dia masuk ke sek.rndah thun 1 memandangkan guru akan guna kaedah lain iaitu mengeja..saya takut jika dia akan keliru..brapa lamakah tempoh keliru.mohon pendapat puan nik ;-) trma kasih~mama iris

cepatmembaca said...

Wslm MaMa iRis's stories. If ank dah mula diajar mbaca guna phonics at 3, insyaAllah biasanya by 5 dia dah lancar. So by the time dia masuk Tahun 1, dia dak jadi expert reader, speller, writer, Most probably dia akan masuk kelas yang tak perlu bljr membaca lagi dan tak akan keliru atau terjejas bacaannya. Just make sure cikgu ajar kaedah fonik yang betul.

ZELDA said...

Salam
Saya berminat untuk gunakan kaedah ini untk mengajar anak saya membaca BM. Anak saya berusia 5thn. Dia sudah pandai membaca BI sejak berusia 41/2thn, dgn menggunakan kaedah phonics juga (dari website STARFALL). Pada waktu ini, dia boleh membaca perkataan-perkataan Melayu tetapi kadang-kala ada bunyi perkataan yang bunyi BI. Jadi saya ingin meminta nasihat sama bagaimanakah cara saya menggunakan produk Puan Nik dgn lebih efektif dan tidak ada interference daripd BI? Dan apakah produk-produk yang harus saya beli? Terima kasih.

Zee

cepatmembaca said...

Askm Pn Zee. Kalau anak dah biasa dengan English Phonics sounds dan membaca perkataan B.Inggeris dengan cara 'blending' then membaca BM menggunakn Bacalah Annakku will b every easy.just take note huruf a,o,u,c mempunyai bunyi yg berbeza dlm BM. So bila start ngajar, review dulu bunyi2 ni. Pd peringkat awal bgtau , dlm BM, a bunyi /aa/, o, /o/, u, /uu/ dan c, /ceh/ as u teach using Bacalah Anakku. Quite normal utk dia keliru bunyi pada peringkat awal. My youngest son pun gitu juga. Just play it cool. Especially if he speaks English at home. Utk anak puan u will only need Bacalah Anakku. If nk ajar menulis then bole beli Buku aktiviti Fonetik Ekspres 1,2.

raudzah said...

Salam Puan Nik,

anak saya akan berumur 5 tahun (2014), saya telah menggunakan buku Bacalah Anakku kepada dia. malahan tadika yang mengajar anak saya juga menggunakan buku yang sama.

saya nak mintak pendapat dan tips, bagaimana untuk mengajar anak untuk kuasai suku kata tertutup. anak saya masih dengan buku 5 dan 6. dan saya dapat dia agak lemah dalam kuasai perkataan yang ada suku kata tertutup seperti 'masak', 'sabun'.

cepatmembaca said...

Pn Raudzah saya selalu cadangkan ibu / guru demo suku kata tertutup menggunakan kad2 huruf. Anak dah pandai baca ba, tunjukkan kad 'ba' dikawankan dgn dengan kad 'n' jadi 'ban'. Demo beberapa contoh utk akhiran 'n' spt lan, bun, min. Kemudian beri kad2 huruf kpd anak dan minta dia bina pelbagai suku kata tertutup akhiran 'n'.
Sekiranya dia pandai menulis, minta dia tulis sk tertutup tadi.

Unknown said...

salam puan, sy dh cuba belajar dengan anak 6 tahun guna kad imbas dan buku 1. anak masih kurang mahir n x boleh cam huruf kiranya sy tanya dia sekali lagi. sy begitu concern dengan cabaran ini kerana next year anak masuk primary sch. taski anak tdk guna buku ini so sy rujuk dalam blog untuk study. mohon tips n nasihat utk sy terus istiqomah n sabar dgn kerenah n emosi anak masa belajar
.

Nurul Baizura Hamzah said...

Assalamualaikum puan, saya sudah membeli Dan mengajar anak saya dengan set bacalah anakku ...sekarang saya sedang mencari buku latihan fonetik bacalah anakku...bagaimana Dan di mana saya boleh dapatkan buku latihan tersebut?....terima kasih

Unknown said...

Sy xtau nak guna teknik ni...bole bantu sy

Yati Kamar said...

Hi puan..ank saya pun guna kaedah phonics masa berumur 4 & 5thun di tadika A..bila umur 6thun saya pindahkan ank ke tadika B..di tadika B mengajar mnggunakan old style mengeja secara baku contoh..b..a..ba..b..u...bu....jadi die confius kt citu n blur..bila saya ajar cara phonics die akan ok..tp kdg2 trsasul jga baku nya..bgi saya ikut ohonics ank lebih cepat membaca..ank saya yg sulung 2thun sek guna kaedah phonics trus boleh baca lancar..baik bahasa melayu..english mahupun jawi..

Yati Kamar said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Slm cikgu eliani....saya br nk mula ajar anak membaca....bolehkah saya beli set bacalah anakku utk panduan....anak sy berumur 3th6bln

wanoraini said...

salam cikgu,
seeloknya anak mula belajar membaca BM atau BI dahulu?
terima kasih

Unknown said...

Bagi sy kaedah fonik ni mengelirukan pelajar.. Pelajar tak kenal huruf.. Terus kepada bunyi.bila darjah satu jadi masalah kepada guru bm esp bila buat ejaan dlm buku.. Mkn masa utk menerangkan antara bunyi huruf dan juga nama huruf tersebut. Kita nak kualiti dlam pembacaan ..