Wednesday, May 13, 2015

Rahsia Kejayaan Dua Guru Pemulihan.


Cikgu Saini @ SyameerIrsyan bersama Konsultan Bacalah Anakku, Cikgu Sharifah Suharni,  selaku pemerhati di Kursus Bacalah Anakku & Readeasy di Kuching, 11 dan 12 April 2015.

Pada 11 Dan 12 April lalu kami berpeluang berkongsi kaedah mengajar membaca dengan guru-guru Sarawak di Kuching. Saya suka sangat sebab bersama kami Presiden  Persatuan Disleksia Sarawak, Dr Ong, pegawai-pegawai LINUS dan guru-guru KPM, serta guru-guru tadika swasta



Bertambah seronok bila dapat bertemu sekali lagi peserta kursus 2013, guru-guru KPM Pn Khadizah, Pn Zaleha Bengsi, Pn Sharifah Suharni dan En Saini @ Syameer Irsyan.


Walau pun baru setahun yang berlalu semenjak kursus pertama Di Kuching, tetapi kejayaan beberapa orang guru menggunakan kaedah fonik amat membanggakan kami. Kami sedang kumpulkan cerita-cerita From Zero To Hero.
Di akhir kursus Cikgu Saini@syameer Dan Cikgu Sharifah Suharni berkongsi pengalaman dan tips bagaimana mereka berjaya menggunakan Kaedah Fonik Bacalah Anakku untuk murid-murid pemulihan mereka. 


Di sini saya kongsikan.  
1.Guru perlu yakin pada diri sendiri bahawa kaedah membaca fonik gabung bunyi dapat membantu kanak-kanak dan murid-murid membaca dengan cepat dan lancar.

2. Guru perlu berbincang dan memaklumkan kepada pihak sekolah dan ibubapa kanak-kanak/murid bahawa guru menggunakan kaedah membaca fonik gabung bunyi di sekolah. Komunikasi yang baik antara pihak yang terlibat menentukan kejayaan perlaksanaan kaedah fonik gabung bunyi di sekolah.

3. Guru hendaklah sabar dan tidak mudah berputus asa menggunakan kaedah membaca fonik gabung bunyi di sekolah. Usaha yang konsisten akan membuahkan hasil.

4. Guru mempraktikkan teknik-teknik yang dipelajari sepanjang mengikuti kursus kaedah mengajar membaca fonik gabung bunyi. 

5. Teks bacaan hendaklah ditulis atau ditaip dengan warna merah dan hitam. Warna merah "e" pepet manakala warna biru untuk"e" taling. Ianya dapat membantu murid-murid membezakan perkataan yang ada  e pepet dan e taling.

Moga bermanfaat! Jom fonik!

Thursday, May 7, 2015

From Zero To Hero


Sylvester Beliang AK Ngelambong
Pelajar Tahun 2 SK Pengkalan Lobang, Mukah, Sarawak
Guru: Cikgu Saini @ Syameer Irsyan (Guru Pemulihan)
Pada tahun lepas 2014, Sylvester melangkah ke Tahun 1, ZERO, tanpa menghadiri pra sekolah. Maklumlah rumahnya di pedalaman Mukah. Murid-murid sekolah SK Pengkalan Lobang tinggal di asrama sekolah. 
Daripada Januari sehingga April 2014, Sylvester diajar membaca menggunakan kaedah biasa, iaitu kaedah mengeja. 

Pada saringan 1 LINUS, 1 April, Sylvester hanya mengenali 6 huruf abjad. 
Selepas saringan 1, Sylvester dihantar ke kelas pemulihan Cikgu Saini@Syameer. 

Cikgu Saini@Syameer mula mengajarnya membaca menggunakan kaedah fonik gabung bunyi Bacalah Anakku bermula Mei.  

Menurut Cikgu Saini@Syameer, Sylvester dapat mengenal hampir kesemua bunyi-huruf dengan mudah dalam masa 3 hari sahaja melalui TEKNIK ASOSIASI. 
 Teknik asosiasi, tttt tembak. 
Teknik asosiasi, uuu ulat berjalan di atas dahan. 
Teknik asosiasi, nnn memandu kereta lumba.


Pada bulan Julai, Sylvester sudah lancar membaca dan mampu juga menulis dengan kemas dan cantik. 

Januari 2015, Sylvester dikeluarkan daripada kelas pemulihan dan dimasukkan ke kelas Tahun 2 arus perdana. Menurut Cikgu Saini@Syameer, bacaan Sylvester jauh lebih baik daripada murid-murid lain yang diajar membaca dengan kaedah mengeja. 

SYLVESTER BELIANG, from ZERO to HERO kerana kegigihan gurunya,Cikgu Saini@Syameer Irsyan, yang sebenarnya HERO di dalam kisah ini. 
Terima kasih cikgu! 

Kesemua foto ihsan daripada Cikgu Saini@Syameer Irsyan.