Thursday, January 24, 2013

10 TIPS UNTUK ANAK MENGINGATI RASULULLAH SEPANJANG TAHUN (1)

Tips daripada MARIA ZAIN(a freelance writer)
Menanam rasa kecintaan anak-anak terhadap Rasulullah saw sepatutnya kita ibu bapa lakukan sepanjang tahun.
TIP 1
Satu Hari Satu Amal Baik(A good deed for the day)
Beritahu anak-anak Rasulullah saw sentiasa menggalakkan kita membuat baik walaupun perbuatan itu nampak kecil - bukan sahaja sesama Muslim tetapi dengan semua orang, juga haiwan dan alam sekitar. Now don't just assume your kids know what good deeds to do. You've got to talk about them. You've got to promote to your kids. You've got to point out opportunities to do good to your kids.
Here are some things that Amir, my son, suggested.
- kutip sampah
- senyum
- urut (mama -Amir's fav :))
- wash the car
- tolong cikgu bawa buku
- remind kawan untuk buat baik, especially when they get info fights.
- feed the birds and the school stray cats.
- remind others when it's prayer time.
- say Hi to neighbours( our closest neighbours are non Muslims).

InsyaAllah dengan mendorong anak berbuat baik dan mengaitkan perbuatan baik sebagai amalan Rasulullah saw, kita dapat menanam kepentingan menjadikan baginda Rasul sebagai ikutan.

TIP 2
Bedtime Seerah Stories
Jadikan amalan membaca buku cerita mengenai seerah Rasulullah saw sebelum anak-anak tidur.

TIP 3
Doa
Galakkan anak-anak untuk sentiasa berdoa. Mulakan dengan kita modelkan dulu.
Semasa dulu-dulu kita selalu ingat berdoa mesti dalam Bahasa Arab. So kita kurang berdoa. Sekarang kita dah faham walaupun kita tak hafal banyak doa dalam Bahasa Arab, kita boleh berdoa dalam bahasa ibunda kita everywhere anywhere. Let's say semasa driving, tiba-tiba hujan. Terus aje berdoa, "Ya Allah jadikan hujan ini hujan yang membawa kebaikan". Atau apabila kita lihat anak kita buat baik kita terus berdoa di depannya " Ya Allah syukur Engkau memberiku anak yang soleh. Berikanlah (Amir) jannah."

Saya selalu beritahu anak-anak saya amalan Rasulullahsaw berdoa kita sujud dalam solat. Hidupkan amalan ini. Talk to your kids what doas he can say during sujud. Kekadang sebelum solat saya akan tanya anak, nak doa apa sujud nanti. Amir would sometimes say he's making special doa for Kak X sebab Kak X said something mean to him. Begitula anak-anak, tak lari daripada gaduh. Tapi yang best dia buat doa.

Kekadang sebelum solat saya bagitahu, Mama nak buat special doa masa sujud untuk Kak Y supaya Allah kurniakan anak. Selalunya anak yang lain pun akan terikut untuk doakan yang sama. Remember buat banyak promosi dengan anak-anak.

Bersambung...

No comments: