Tuesday, April 23, 2013

Baby Saya Suka Buku (1)

Kali ni nak kongsi ideas macamane nak bagi baby minat buku .


1. Nyanyi lagu fonik( hehe ape lagi!):
    Make eye contact dengan baby and begin singing the phonics song - Abu Ada Ayam dan/atau Cory Cat.
    You can sing this song slowly or you can sing it fast. You can also change your voice  and sing it          with a high peeping voice, macam burung, or with a deep voice like a bear! This way suara tak sedap pun ok. Baby sure tak complain!

2.  Funny sounds & words:
     Ibubapa sekarang dah sedar membaca buku kepada anak adalah sangat penting. Rutin membaca
     buku dengan anak akan secara tak langsung memberitahu anak kita membaca tu penting. Rutin sebegini juga memberi peluang untuk ibubapa berkongsi pengetuahuan dan idea dengan anak
     daripada kecil lagi.
     Pilih buku cerita yang menarik untuk dibaca kepada baby anda. Gunakan pelbagai intonasi dan nada   suara untuk menarik perhatian anak anda kepada perkataan-perkataan tertentu ketika membaca. Saya akan sebut sesetengah perkataan dengan gaya yang lucu atau saya akan sebut dengan KUAT atau perlahan. Saya akan sebut dengan membuat bermacam-macam ekspresi muka. Kekadang saya akan baca ayat-ayat tertentu dengan sing-song voice. Baby suka sangat!

(Bersambung)





No comments: