TIP 1: menyentuh huruf-huruf berpasir 'b' dan 'd' sebagaimana huruf-huruf itu ditulis. Sebut bunyi.
Anda boleh menggunakan kertas pasir atau span periuk untuk membuat huruf. Tampalkan huruf pada kadbod keras.
Langkah tambahan bagi kanak-kanak auditory ( yang cenderung menggunakan telinga untuk belajar):
Latih mereka 'mencerita' cara huruf tersebut ditulis ( sambil menyentuh huruf ).
Untuk huruf 'b', mula dari atas,turun ke bawah dan buat pusingan ke kanan, /b/.
Untuk huruf 'd', buat pusingan ke kiri, naik ke atas dan turun ke bawah, /d/.
TIP 2: latih anak menyebut bunyi 'b' di hadapan cermin.
Tutup mulut kemas-kemas membentuk garisan lurus. Galak anak menyentuh bibirnya dengan jari. Kemudian sebut bunyi.
Berhadapan dengan cermin, latih anak menyebut bunyi 'd'. Letak lidah di lelangit keras dengan mulut terbuka. Galak anak menyentuh bibir dengan jari (buat bulatan). Kemudian sebut bunyi.
TIP 3: Latihan diskriminasi huruf.
Buat beberapa keping kad seperti contoh di bawah. Minta anak sebut bunyi secepat mungkin. Guru atau ibu catat masa dan kesilapan anak. Ulangi aktiviti setiap hari secara berkala.
KAD 1
Sebut bunyinya.
b b b b d d b d d d b
d b b d d d b d b b b
d d b d b b b d d b d
b b b d b d b b d d b Masa: Bilangan kesilapan:
Kad 2
Sebut bunyinya.
d d b b b d b d d b b
b b b d b d b b d d b
d b b d b b b d d b d
b b b b d d b d d d b Masa: Bilangan kesilapan:
Kesemua tips di atas sesuai untuk kanak-kanak disleksik juga.
( Bersambung )
2 comments:
very nice post!
:-)
TQ TQ!
Post a Comment